Ai consum de ulei? Iată ce trebuie să verifici!


După cum am spus săptămâna trecută, anumite circumstanțe m-au împins să scriu despre piesele de schimb esențiale ale mașinilor.

Unele mașini au mai multe piese de schimb față de altele, dată fiind complexitatea motorului mașinii sau extraopțiunile cu care e dotată (aer condiționat, cutie de viteze automată, 4×4 etc.)

Ei bine, personal m-am confruntat cu problema asta la mașină și nu am știut încotro să o apuc.

Mașina consuma ulei. Consuma ulei de era toba neagră permanent. Acum, eu am avut o problemă cu mașina în 2021 și a trebuit să refac motorul de la 0.

Long story short, motorul refăcut complet consuma ulei.

Motorul nu l-am desfăcut eu, mi-a fost frică de distribuția pe lanț că trebuie calată și nu știu să îi fac calare pentru a fi motorul la punct. Mecanicul ce mi l-a desfăcut mi-a zis că poate am coxat eu un segment de ungere și de asta consumă ulei.

Între timp, am început și eu să mă documentez să văd care e treaba cu motoarele astea și ce ar putea să influențeze un consum de ulei la mașină. Am găsit următoarea schemă în engleză:

Ce este supapa PCV?

Supapa PCV asigură o presiune constantă în motor pentru a proteja semeringurile și eventualele „blowbacks” (am un lapsus la traducere de nu îmi vine să cred) de presiune pe lângă segmenți, semeringuri sau alte garnituri.

Supapa PCV asigură și o normă de poluare mai bună a mașinii deoarece dirijează eventualele gaze carter în motor prin galeria de admisie, reintroducându-le în camera de ardere pentru a ajuta la combustie.

Această supapă PCV este recomandat a se schimbă la fiecare 60.000 de km. Motivul este unul ilar, dar logic: ea în timp se murdărește datorită vaporilor de ulei și face depuneri. În momentul în care face depuneri, ea nu mai lucrează cum trebuie.

Pentru a putea exemplifica mai bine acest lucru, haideți să vedem cum lucrează o supapă PCV:

La turație joasă, valva se deschide datorită vacuum-ului creat de către motor, recirculând mare parte din aceste gaze ce rezultă. Cea mai mare eficiență pe care o are este la relanti, unde vacuum-ul este enorm.

La o turație înaltă, dat fiind faptul că aspirația se face în mare parte prin clapeta de accelerație deschisă, ea lucrează mai puțin și circulă mult mai puține gaze.

În frână de motor, nici nu se pune problema de vacuum creat de către motor, ca atare supapa este închisă continuu.

Ce defecțiuni apar?

Depunerile apar pe partea inferioară a supapei și nu mai închide cum trebuie. În momentul în care etanșeitatea ei este compromisă, vaporii de ulei vor trece, urmați fiind de eventuali stropi de ulei. La o turație înaltă, având și aspirație totuși, cantitatea de ulei trecută în camera de ardere prin această supapă va determina un consum mărit.

Cum se înlocuiește?

Este destul de simplu de înlocuit. La motorul meu, se găsește în partea superioară a motorului:

În general, ea este ușor de depistat, fiind pe un traseu ce duce de la capacul de culbutori direct la galeria de admisie / clapeta de accelerație.

Se scoate din capacul de culbutori, se slăbește colierul ce ține furtunul înspre galeria de admisie și se scoate din furtun. Procedeul de montaj este invers, nu necesită nimic de strâns la cuplu sau ceva.

Toată procedura durează 5 minute dacă ai chef să lălăi lucrarea. Dar rezultatul este pe măsură. Eu am tăiat fosta mea supapă PCV și am rămas mască de câtă mizerie era înăuntru.

Note:
  • Nu toate mașinile au supapă PCV montată ca mai sus. Unele mașini (să luăm aici ca pur exemplu Opel Astra G cu motor Z16XEP) au această supapă inclusă în capacul de culbutori, cu o membrană special dimensionată de către măreții ingineri. Singura soluție de reparație este înlocuirea capacului de culbutori (alături, evident, și de garnitura aferentă). Și totul e de preferat a se cumpăra nou. La SH, aceste depuneri pot exista și la un alt capac de culbutori.
  • Am încercat eu să curăț întâi supapa PCV. Ea, în manualul meu, spune că se testează printr-o metodă inedită, nemaîntâlnită în lumea asta: se zgâlțâie și trebuie să aibă un zdrăngănit în interior. Dacă zdrăngăne, este ok, dacă nu, este blocată. Inițial a mea nu zdrăngănea deloc, așa că am purces la a o curăța cu lichid de frână. Am lăsat-o și imersată în lichid de frână 12h. Zdrăngănea și am zis că e ok. Abia după ce am comandat una nouă, am văzut că era de fapt mai intens zgomotul. După ce am tăiat-o în două să văd ce e înăuntru, am înțeles că oricât aș fi încercat eu să o spăl, nu mi-ar fi ieșit.

Verificați piesulica asta mică pentru cei ce aveți probleme cu consumul de ulei. Costul ei este unul minor (a mea, pe echipare OEM a costat 84 de lei) comparativ cu cel al uleiului ce ar putea duce la alte probleme: catalizator înfundat, pierdere mare de ulei și calarea motorului, noxe mult mai proaste etc.

Lăsați un comentariu