O bătaie la mașină. Ce poate fi?


Astăzi aveam altceva în plan, dar cum orice prilej de reparație mai nou mi s-a transformat în ocazie de a vă prezenta ceva, am dat de o situație cumva neașteptată, dar intuitivă pentru mine.

80% din timp merg pe drum asfaltat. Acum, că acest drum asfaltat arată ca după războiul ce are loc acum în Ucraina, asta e cu totul altă situație. Chiar și așa, drumul este asfaltat în mare măsură și nu îmi pune piedici de nici o formă în a circula.

Restul de 20%? Ei bine, v-am povestit eu că am probleme cu drumul mai mereu, iar primăria nu prea ne ajută. Anul acesta, la insistențele tuturor vecinilor, au venit și au nivelat o dată pentru a ne ajuta să urcăm mai eficient. A ținut o săptămână fix până a dat o rafală de ploaie, că ei au nivelat și șanțurile. De ce să facem un lucru bine, când îl putem face prost, nu?

Mă rog, să nu divaghez de la subiect. Ziceam că restul de 20% din timp sunt pe drumuri neasfaltate, de cele mai multe ori într-o stare precară. Astea sunt niște medii, pentru că atunci când iarna sunt în vacanță, la țară, împart 50-50 asfaltul cu poteca.

Și mi-a apărut o bătaie pe la roți. De la ce poate fi?

Motivele unei bătăi la roți (vorbim în special de cele de pe față, dar o parte din ele se aplică și pe spate) sunt variate. Au legătură mai mereu cu elementele de suspensie ale mașinii, printre care:

  • Capete de bară (știți voi, cele legate de bieletele de direcție, ce ajută la virarea roților).
  • Pivoți.
  • Flanșe amortizor, cu rulment cu tot.
  • Bielete antiruliu.
  • Ultimul de pe listă: amortizorul propriu-zis.

În afară de acestea, ne mai putem lovi cu bătăi și din alte părți: un suport de motor original care a cedat; o casetă de direcție cu probleme etc.

Cum diagnosticăm bătaia? Cum ne dăm seama ce e de făcut?

Aici recunosc că dacă mă depășește până și eu ajung în service auto pentru un test dinamic pe stand de testare suspensie. Hâțână băieții ăia biata mașină din toate încheieturile și vă zic imediat de unde se aude. De fapt, nici măcar nu se mai face acum la rangă, ca odinioară. Avem un stand special pentru a face acest lucru și obținem raport direct de la el.

Dar în general le diagnostichez singur și le asociez și cu alte probleme. Așa mi-am dat seama acum că problema la mine e cu bieletele antiruliu, care au cedat. Un al doilea simptom a fost o valsare suplimentară în gropi și o tendință mică de a se înclina în sensul virajului la o viteză de peste 90 km/h. Astea toate mă duc cu gândul la bietele bielete.

Vă rog să vă aduceți aminte că totuși m-a tâmpit o bătaie la Suzuki timp de 5 ani și v-am zis ce a fost aici. Asta e o excepție, în general le nimeresc în proporție bună, dar mai are și „softul meu” erori în cod.

La început v-am zis că e intuitivă pentru mine deoarece am uitat efectiv că eu la Suzuki-ul ce l-am avut, aceste bielete erau piese de schimb ce le schimbam aproape în aceeași perioadă cu filtrele. La 20.000 de kilometri înlocuiam bieletele pentru că se simțeau simptomele descrise mai sus, iar dacă amânam, bătăile erau mari de ziceai că se rupe mașina.

Acum, scriind fraza de mai sus, mi-am dat seama că totuși mașina asta a rezistat eroic la drumurile de la țară. Am 50.000 de km cu ea și abia acum le înlocuiesc. Mai iau în calcul și faptul că fostul proprietar le are și el de ceva timp, deci sunt destul de vechi.

Mai există totuși un motiv pentru care aceste bielete cedează, alături de alte elemente ale suspensiei: anvelope umflate prea tare. Nu știu dacă știți, dar anvelopele au și ele, în sinea lor, rol de amortizare a vibrațiilor. Dacă sunt prea umflate, toate șocurile se transferă în suspensie mai tare. Asta nu înseamnă că trebuie să mergeți cu ele mai dezumflate pentru a conserva suspensia. Nu, la cât recomandă producătorul e excelent.

Lăsați un comentariu