Am vorbit despre sistemul de frânare și ce înseamnă o mentenanță propice pentru acesta. Însă marea majoritate a service-urilor auto se ocupă doar de partea de plăcuțe de frână și de discuri. Dacă plăcuța calcă pe disc, toată lumea e fericită.

Cum funcționează un etrier de frână?
Totul se bazează pe presiunea hidraulică generată de pedala de frână pe care o apăsăm. În momentul în care apăsăm pedala de frână, pistonul (brake piston) pune presiune pe plăcuțele de frână (brake pads), mai exact, pe cea care este lipită de piston, astfel făcând frână pe disc în partea interioară a acestuia.
Pentru a putea pune frână pe ambele fețe ale discului (astfel având o distribuție uniformă de forțe și căldură degajate), din aceeași presiune exercitată a pistonului, tot etrierul (caliper) culisează cu ajutorul culiselor (slide pins) pe suportul de etrier (mounting bracket), trăgând după el și plăcuța de frână exterioară.
Acum înțelegeți de ce zic eu că e cel mai neglijat element din sistemul de frânare?
Aceste culise stau unse mereu cu vaselină. Încă din fabrică e pusă vaselină, iar aceasta e ținută înăuntru de acele garnituri de culise (dust boot, dar în dreptul Slide Pins).
Și acum vin cu exemple concrete:
- La mașina de la țară am avut câte o culisă blocată pe fiecare roată. Măcar se blocaseră cât să pună frână opus pentru că pe stânga era blocată culisa de sus, pe dreapta cea de jos.
- În timp ce mașina de la țară trece prin lucruri foarte grele comparativ cu traficul de zi cu zi, am avut onoarea să schimb destule plăcuțe de frână, plecând de la Opelul meu pe care l-am avut în tinerețe și multe alte mașini.
Indiciul cel mai important al unor culise blocate (sau ce funcționează greu) este o uzură inegală a plăcuțelor de frână pentru că forța de frânare a pistonului nu este distribuită uniform pe ambele plăcuțe. În cazurile extreme, uzura neuniformă blochează plăcuța pe disc, îl încinge și-l uzează și pe acesta.
Ce e de făcut?
Este destul de simplu: la fiecare schimb de plăcuțe de frână, se face o verificare a acestor culise și o ungere ca la carte cu vaselină nouă, necontaminată din exterior cu praf pentru că, deși avem acele garnituri de etanșare contra prafului, praful se lipește de vaselină ca un magnet. Se aplică acest lucru și în București, unde se construiește permanent și praful este prezent peste tot.
Așa vă asigurați că atunci când puneți frână, folosiți toată forța necesară de oprire a mașinii. Pentru că în caz de accident o diferență de jumătate de metru la frânare poate costa viața.
Lăsați un comentariu