Astăzi vreau să vă învăț un lucru pe care îl puteți face voi, în fața blocului sau oriunde în drum, dacă aveți câteva scule simple. Vreau să vă învăț cum să înlocuiți bieletele voastre antiruliu și să profitați de o suspensie bună.
De ce înlocuim bieletele antiruliu?
Așa cum am explicat și data trecută, motivul principal pentru care se diagnostichează bieletele antiruliu ca defecte sunt bătăi inexplicabile a suspensiei. Sunt primele piese care se înlocuiesc și cele mai ușor de înlocuit, după cum veți vedea în cele ce urmează.
Un alt motiv, fiind și cel personal pentru care am purces în a le înlocui, este o mică instabilitate pe drum și gropile se simt foarte tare în mers. Deoarece bieletele antiruliu se regăsesc în special în cazul suspensiei MacPherson, ele joacă un rol important în stabilitatea și confortul mașinii deoarece țin loc de brațul superior pivotant, alături de flanșa de amortizor și rulmentul aferent acesteia.
Deci, dacă mergi pe drum și simți gropile ceva mai dur ca înainte, iar în curbe pare a fi instabilă mașina, poate e cazul să le înlocuiești. Prețul lor nu e așa de mare; pentru un FreeLander 2 un set de bielete antiruliu de la Delphi costă 140 de lei, iar înlocuirea e floare la ureche.

Pentru a le desface, totuși, aveți nevoie de o mică improvizație deoarece datorită uzurii piulița se va învârti cu tot cu capul pivotant al bieletei. Slavă cerului că producătorii din ziua de azi s-au gândit să facă și un sistem de a ține contra direct în bieletă pentru că am prins și vremurile când nu se putea ține contră cu nimic:


De la caz la caz și producător la producător, dimensiunile cheilor variază. De cele mai multe ori însă, imbusul este Hex. 5 mm, iar piulița se desface cu cheie de 15 sau 17 mm. Culmea e că eu am desfăcut cu 15 mm și am strâns cu 17 mm.
Desfaceți fără probleme, scoateți bieleta și apoi montați-o pe cea nouă în sens invers demontării. Nu vă faceți griji dacă nu se nimerește la găuri deoarece are capete pivotante. Dați-le după bunul plac și apoi va scăpa în locașurile dedicate.
Observații de final:
- Bracați roata pentru a avea acces prin spatele ei cât mai facil. Exemplu: dacă lucrați pe partea stângă, bracați total dreapta. Vă ajută enorm.
- Strângeți piulițele tare, dar nu cu prelungitor pentru că puteți secționa capătul pivotant. Dacă nu le strângeți, vor bătea pe drum ceva de groază. Întrebați-mă de unde știu…
- Atunci când vreți să slăbiți piulița bieletei veche, nu aveți nevoie de imbusul acela de 5 mm. Probabil veți avea nevoie de un prelungitor în schimb, contrar observației nr. 2.
Cam atât. Simplu nu? E o chestie pe care oricine o poate face, sunt sigur. Confortul rezultat e net superior. Eu am simțit încă de pe drumurile bombardate de la țară că e o îmbunătățire semnificativă.
Spor la muncă!
Lăsați un comentariu