Așa cum avem grijă de mașinile noastre, așa au și ele grijă de noi să ne putem deplasa fără probleme încotro vrem. Iar uleiul motorului este un lucru esențial pe care nu vrem să îl trecem cu vederea, orice s-ar întâmpla.
Am mai vorbit despre importanța uleiului ales pentru motoarele cu ardere internă și alegerea lui. În primul rând trebuie să ținem cont de două aspecte principale ale acestuia:
- Vâscozitatea;
- Norma specificată în manual.
Ăstea sunt criteriile principale după care noi căutăm uleiul. Nu ne putem abate de la ele, doar că nu e destul și pentru a putea explica, trebuie să fac o paranteză cu privire la distribuția Land Rover-ului, fiind exemplul perfect:
La Land Rover-ul meu din dotare, distribuția a fost gândită un pic la beție, dacă mă întrebați pe mine, în sensul că este pe curea, dar este complet imersată în ulei. De ce s-a ales soluția asta tehnică nu aș putea să vă zic, este o soluție dată de Ford în general, dar ceea ce pot spune că înlocuirea ei nu e așa de ușoară ca la o distribuție pe curea de Logan, să zicem.
Problema cea mai mare a curelei de distribuție e că ea e fabricată din cauciuc. În general din asta se fabrică curele și nu intru în detalii tehnice despre tipul de cauciuc folosit la fabricarea curelei. Ceea ce trebuie să știți e că de cele mai multe ori cauciucul nu se îmbină foarte bine cu uleiul, motiv pentru care dacă aveți scurgeri de ulei de la motor în zona tampoanelor motorului, acestea se vor uza mult mai repede.
Norma de fabricație a uleiului este foarte importantă în cazul ăsta pentru că spune ce trebuie să conțină acel ulei pentru a funcționa la parametrii optimi. Nu m-aș fi gândit în viața mea însă că are logică să alegi și producătorul de ulei ales de marca aceea auto (în cazul meu pentru Land Rover produce CASTROL).
De ce, vă întrebați?
Uleiul în general este aditivat pentru a putea prelungi viața motorului. În zilele noastre nu mai există ulei mineral la motoarele cu ardere internă, marea majoritate folosite sunt sintetice și sunt aditivate destul de mult. Acești aditivi, aleși de către producătorul autohton de ulei specific pentru marca auto aleasă de voi, protejează și alte elemente ce nu v-ați gândi că sunt de protejat.
Pe scurt, cureaua mea de distribuție este garantată 200.000 de kilometri fără mentenanță datorită acestei imersări în ulei, atât timp cât uleiul folosit este potrivit pentru a nu ataca materialul din care ea e fabricată.
Nu putem face abstracție nici de curea în sine deoarece piesele originale sunt acreditate de către producătorul auto și sunt compatibile ca piese între ele unele cu altele. Spre exemplu eu am schimbat cureaua de distribuție pe original la mașina mea, dar intuiesc că ar fi produsă de către INA (spun intuiesc pentru că am făcut montajul în service și nu am văzut piesa, am plătit în reprezentanță.)
Dacă eu aș fi ales kit-ul de distribuție aftermarket de la o altă firmă (nu dau nici un exemplu de firmă, dar alta diferită de original), materialul din care această curea ar fi fost fabricată putea fi diferit față de ceea ce rezistă acei 200.000 de kilometri
Sunt unele piese care le poți lua aftermarket, dar sunt unele piese care fac parte din funcționarea completă, corectă și îndelungată a mașinii, motiv pentru care atunci când facem rabat la calitate, ajungem să stricăm mai rău alte piese. Asta o facem în general din pricina banilor, dar există o vorbă din bătrâni care evidențiază exact tot articolul scris mai sus:
Nu te ieftini la mălai și te scumpi la tărâțe.
(sursă foto: Freepik)
Lăsați un comentariu