Mi-a luat mult timp să trec prin filtrul gândirii așa ceva, în mare parte datorat vârstei pe care o am. Mă rog, vorba unui coleg de-al meu: Las’ că te faci tu mare.
Am fost nevoit de mic să fac decizii în viața mea, din mai multe considerente, principalul fiind educația primită de la părinți în care am fost învățat să fiu responsabil sau nu.
Apropo, chestia asta cu responsabilitatea e de obicei cam supraevaluată. De ce? Pentru că așa cum îți asumi responsabilitatea pentru ceva, la fel poți să NU îți asumi. Să o spun mai pe șleau: poți la fel de bine să refuzi să faci ceva pentru că nu poți.
Cu toate astea, eu am înțeles un pic diferit situația dată: fiind o fire foarte încăpățânată de felul meu, trebuia să fac cât mai multe pentru a dovedi că pot să fac. Încă fac asta, dar conștientizez că nu e chiar benefic.
Vă dau un exemplu concret: noua mașină, Land Rover-ul, a fost cumpărat cu 200.000 de kilometri. Mă rog, aproape, eram în buza pragului, dar bătea la ușă mai ceva decât colindătorii.
Una din lucrările de mentenanță a mașinilor e distribuția. Nu iau în calcul tipul ei, cu toate că e o idee în a vorbi despre asta, ci faptul că la un anumit interval prescris de către producător se face înlocuirea.
M-am documentat pe marele internet (trăiască Goagăl) să văd ce e de făcut. Pus pașii pe hârtie, uitat în manual, făcut calcul, îmi ia 8 ore să o schimb, ziua pierdută pentru că 8 de muncă cu 8 de somn le blochează pe toate cele 24. Nu mai zic că stai în drum de-o șaibă și aia găurită de o pui de treabă pe trei zile din două libere pe săptămână.
Așa că am dat niște telefoane pe la service-uri să văd în ce ape mă scald. Cel mai ieftin a fost 2600 de lei în service autorizat de reprezentanța Land Rover (da, știu, surprinzător și pentru mine). Hai să cântărim împreună ce înseamnă dacă as face acasă eu treaba:
- Distribuția propriu-zisă, kit complet de achiziție, 1600 de lei Aftermarket de la INA.
- Etanșări (silicon special dedicat pentru etanșarea reperelor conducătoare de antigel): vreo 70 de lei tot Aftermarket.
- Antigelul, că nu îl luasem inițial în calcul, era vreo 200 de lei special pentru mașina în cauză.
Per total aveam vreo 1900 de lei numai piese. Fără să cuantific timpul pierdut și riscul să sparg sau rup ceva. Nu te joci cu expertul, a spart el baia de ulei, darămite niște plastice sau o curea. De 700 de lei am stat liniștit, nu am avut nevoie de zi de concediu, mi-am făcut toată treaba liniștit. Doar am luat mașina și am plecat cu ea.
Să ne înțelegem, am mai schimbat distribuții și tocmai d-aia am zis că e mai eficient să o fac la service, mai ales la unul ce montează DOAR piese originale.
Luăm și pe partea cealaltă situatia: schimbul de curea de accesorii, o simplă curea de accesorii ce se dă jos și se montează, nimic mai mult. Păi când am auzit 1100 de lei la alt service pentru montajul ei (doar cureaua, fără role), am zis că leșin, cureaua Contitech fiind 67 de lei. În doua ore an înlocuit-o eu și aia a fost.
D-asta zic, unele lucruri trebuie cântărite. Merită să te apuci să faci o chestie sau nu? Am învățat de pe internet o vorbă care mie mi s-a aplicat de cele mai multe ori: buy nice or buy twice. Păi am trecut prin asta de mi s-a aplecat mie până am reușit eu să cântăresc lucrurile. Hobby-ul e hobby, nu zic nu, dar te mai uiți și în oglinda să vezi ce poți face.
(Sursa foto: Freepik)