Truc pentru aerisirea frânelor

Știm cu toții cât de important e să ai frâne la mașină / motocicletă. Te ajută să încetinești sau, mai bine, să scapi cu viață din vreo nenorocire ce are loc. Nimeni nu își dorește să aibă probleme cu frânele, orice ar fi.

Și pentru asta, există anumite chestii ce trebuie făcute pentru a întreține cât mai eficient sistemul de frânare, anume:

  • Menținerea intervalelor de timp pentru plăcuțele / discurile de frână este crucială. Se observă cu ochiul liber dacă sunt probleme acolo, iar în manual avem de cele mai multe ori intervale pre-stabilite de schimb. Aceste intervale depind întotdeauna de stilul de condus. De exemplu, 20.000 de km în oraș pot însemna 60.000 de km în afara localității pentru un condus calm, în timp ce 30.000 de km în oraș pot însemna 5.000 de km în afara localității când conducem agresiv.
  • În ceea ce privește intervalul de schimb, înlocuirea lichidului de frână este obligatorie la fiecare 4 ani. Cu toate acestea, în cele mai multe service-uri, primiți informații că acest lucru nu este necesar, că lichidul de frână doar se completează, nu se schimbă. Un topic separat va veni pe acest subiect.
  • Frânele ar trebui aerisite în special dacă pedala se simte moale. O pedală moale indică un gol de aer în sistem.

Tinând cont că vorbim astăzi despre aerisitul frânelor, există în manualele mașinilor metode de frânare în funcție de sistemul existent pe mașină (cu ABS sau fără):

La Suzuki-ul meu, aerisirea se face în X, începând de la roata spate stânga. Și de acolo, ordinea e 4 –> 1 –> 3 –> 2. Mai că sună ca Delcoul de la Dacie… În general, principiul este: față de recipientul de lichid de frână (care e montat pe pompa de frână) se pleacă de la cea mai îndepărtată roată.

Aerisirea frânelor se poate face prin mai multe metode și asta.

  1. Prima metodă este cea cu 2 oameni. Un om desface efectiv aerisitorul (după ce a ridicat mașina pe cric, a asigurat-o să nu cadă, a dat jos roata), iar alt om ‘face pedale’ până când nu mai e nici un pic de aer în instalație.

Este o soluție eficientă și practică, dar cu o singură problemă: eroarea umană. Dacă nea Costica e cumva pilit de la vreo 2-3 beri băute înainte și vede prost că nu mai iese aer sau, mai rău, nu a închis aerisitorul cum trebuie atunci când s-au făcut pedalele și a tras aer pe acolo, nu ai făcut nici o brează.

A doua soluție este cea de a face prin sistem de vacuum. De obicei, service-urile mai pricopsite au așa ceva și ele fac aerisirea frânelor direct prin recipientul de lichid de frână, făcând vacuum în sistem până ce iese tot aerul și umplând apoi cu lichid în loc de vacuum-ul făcut.

Trucul pe care vi-l arăt astăzi este o combinație între soluțiile de mai sus și am învățat-o chiar de la japonezii de la Suzuki:

Metoda asta lucreaza nesperat de bine. Nu aveti nevoie decat de:

  • O sticlă de 0.5L cu dop, pe care îl găuriți la Ø5 mm.
  • Un metru de furtun cu interior de Ø4 mm să puneți peste aerisitor.
  • Două coliere de plastic.

Sticla se umple până la sfertul ei cu lichid de frână, pentru ca furtunul să stea imersat în el și să nu tragă înapoi aer, ci lichid de frână la depresarea pedalei.

Se introduce furtunul în sticlă până ce e imersat dopul, iar pe interiorul dopului se asigură acel furtun cu un colier de plastic în poziția stabilită. El nu trebuie să iasă din lichid, d-asta colierul se pune în dop.

Furtunul obligatoriu va avea o buclă ce va fi mai înaltă decât aerisitorul de pe etrier / cilindrul de la tambur. Asta pentru ca aerul evacuat să urce și să fie greu de absorbit.

Capătul celălalt al furtunului se bagă pe aerisitorul de frână și se prinde cu un colier de plastic fix. Nu se strânge la refuz, ci doar să nu mustească pe acolo lichid.

Cu aerisitorul desfăcut și cu recipientul UMPLUT la maxim, faceți pedale. Dacă e aer în sistem, se vor vedea bule ieșind pe furtun. Faceți câteva pedale, ieșiți să verificați dacă trebuie să mai adăugați lichid, intrați și numărați vreo 15-20 de pedale pentru siguranța voastră.

Strângeți aerisitorul bine și curățați zona de lichid de frână (este foarte coroziv) cu o cârpă și spray de frâne. Repetați procedura la toate roțile și apoi umpleți recipientul cu lichid până la nivelul de MAX de pe el.

Așa faceți aerisirea fără a mai interveni eroarea umană de la aerisitor. De fapt, o faceți de unul singur. Marea problemă intervine de obicei dacă aerisitoarele nu se desfac. În cazul de față, cred că va trebui să ajungeți în service pentru a rezolva buba asta.

(sursă foto că n-am făcut poză la sticlă: NasaSpeed)


Lăsați un comentariu