Nu îmi vine să cred cât timp a trecut de când scriu eu pe aici și nu am luat deloc în calcul să vă explic care e treaba cu interfața OBD2 și cum pot fi aflate foarte ușor diverse coduri de eroare ale mașinii.
Pornesc subiectul ăsta pentru că am fost nevoit să aflu niște coduri de eroare la un Logan. Iar ăsta e subiectul principal cu care încep vorba despre testerul OBD2: poate fi folosit pe orice mașină fără mari bătăi de cap.
Cred că am mai spus pe aici, dar fiind un mare promotor al procrastinării (adică mi-e lene să caut), prefer să mai scriu o dată ce înseamnă OBD2: Această denumire a fost adoptată în 1996 ca măsură standard pentru diagnosticarea și raportarea anumitor defecte ale autoturismelor. El inițial a fost gândit pentru a ajuta inspectorii tehnici (mai toate țările au ITP-ul lor, spre exemplu în UK se numește MOT) la măsurarea emisiilor de CO2, dar a luat amploare și a fost implementat ca mod de diagnosticare profesional, având toate modulele legate pe acest OBD2.

Mufa OBD2 poate fi așezată cam pe oriunde în mașină. În general sunt așezate în față, sub bord (Suzuki-ul și Land Rover-ul le au fix sub volan), dar m-am împiedicat de mașini ce le aveau și pe lângă bancheta spate. Nu mai știu modelul de mașină, dar țin minte că am căutat o mufă OBD2 pe vremea când accesul la internet nu era așa de facil vreo patru ore, până m-am plictisit și am găsit-o din greșeală, odihnindu-mă, sub scaunul șoferului…
Acum, revenind, consider că ar fi obligatoriu ca oricine deține o mașină să aibă un tester OBD2 în casă, portabil, cu conexiune prin bluetooth, iar pe telefon să aveți o aplicație ce se conectează la acest tester și citește erorile. Cel puțin erorile.
De ce consider așa?
Service-urile auto în zilele noastre nu sunt oneste. Și nu din motive intenționate. Criza de oameni specializați își spune cuvântul în absolut orice domeniu, iar în cazul mecanicilor, marea majoritate schimbă piese bazându-se pe niște vorbe.
Aș putea să dau un exemplu de autodiagnosticare exact cum fac cei ce au cauze medicale și caută pe Google: se întâmplă să se aprindă becul ăla de sperie toți șoferii, anume, cel de jos și să posteze poza cu el aprins pe grupurile de Facebook, întrebând „ce are?”

Nu vreți să știți suma de comentarii proaste lăsate la postare:
E de la EGR, mi-a făcut mie așa și l-am anulat!
Vezi DPF-ul că de la ăla e sigur.
Oho, clapeta de accelerație varză…
Și tot așa, mergând în față cu exemplificarea. Foarte puțini au încercat să explice că acest bec aprins în bord în timpul funcționării arată faptul că mașina are o eroare și a intrat într-un eventual limp mode, cu valorile pe acel senzor în „default values”, fără nici un reglaj.
Cum se folosește testerul OBD2?
Cel mai eficient el lucrează cu aplicația Torque PRO, ce poate fi cumpărată contra unei sume mici și deținut pe viață. Iar această aplicație arată și parametrii reali de funcționare, dar și erorile stocate permanent sau temporar în ECU-ul mașinii.

Un ecran idealist al erorilor ar trebui să arate așa:

În timp ce pot apărea și erori:

Iar testerul spune exact ce ai pe mașină, cu cod de eraore și totul. Diagnosticarea și-o face mașina, iar mecanicul e dator să caute senzorul și problemele aferente lui. În general, erorile de senzori spun direct că senzorii sunt în afara parametrilor certificați de funcționare și necesită înlocuire.
În situația mea cu sondele de oxigen de acum ceva vreme, testerul OBD2 m-a ajutat la identificarea cu ușurință (mă rog, am avut ceva bătaie de cap în a ajunge la capătul cursei, dar totuși, n-am căutat mașina în portbagaj când problema era sub capotă) a codurilor de eroare și a problemelor pe care le avea mașina.
Pentru că, haideți să recunoaștem cu toții, de mașină te bucuri atunci când o iei și atunci când o dai. Orice mașină va întâmpina la un moment dat probleme datorate senzorilor ce sunt calibrați. Calibrarea la un moment dat iese din domeniul certificat de producător și dă erori. Bine ar fi să avem idee despre problemele apărute, mai ales că suntem o piață de desfacere a mașinilor second-hand.
Aceste probleme pot fi depistate ușor cu un tester și o aplicație dedicată pentru telefon.
Mai am o mențiune de sfârșit: ar fi bine să nu conduceți cu testerul conectat permanent la mașină. Unele din ele au un mod de diagnosticare ce pun mașina în limp mode în timp ce testerul e conectat. De asta a apărut și DieselGate, pentru că mașinile VW funcționau diferit atunci când testerul era conectat pe mașină față de în timp real.