Sonda Lambda și problemele ei

Acum ceva timp, ceva mult timp, aș putea spune chiar anul trecut, vă povesteam eu de cele cinci elemente cheie ce influențează noxele mașinii.

De departe, cel mai bun control al noxelor sunt sondele lambda. Sondele Lambda sunt de fapt numite cumva după scopul pe care îl au, în termeni populari, dar ele sunt de fapt senzori de oxigen.

Ce fac senzorii de oxigen?

Un senzor de oxigen, ajuns la o temperatură de funcționare prestabilită de către producător și identificată mai apoi de către ECU, va măsura punctul de rouă al gazelor rezultate, stabilind astfel concentrația de oxigen emanată de către motor. Funcție de această cantitate de oxigen, senzorul trimite către ECU valori de îmbunătățire în timp real permanent.

Fac paranteză pentru cei ce nu ați mai urmărit poate de multă vreme subiecte mecanice: ECU = Electronic Control Unit (creierul mașinii). Încheiat paranteza.

Practic, sonda funcționează continuu pentru a putea regla amestecul cât mai bine pentru un motor.

Mașinile pot fi echipate cu o singură sondă lambda (valabil până la Euro 3) sau cu 2 senzori d-ăștia de oxigen. Curba determinată de ECU cu ajutorul senzorilor de oxigen este o curbă Lambda, de unde și denumirea populară de “Sondă Lambda”.

Probleme ce pot apărea:

  • Erori de bord. Pot apărea diverse erori în calculatorul mașinii ce duc cu gândul direct la senzorii aceștia: spre exemplu, avem erori de amestec sărac (system too lean), bogat (system too rich), buclă deschisă (open loop) și alte erori adiacente. Codurile variază: la system too lean, P0171 este codul general, însă BMW dă și pe P0174 aceeași eroare.
  • Funcționalitate defectuoasă a mașinii. Acești senzori în timp se pot decalibra, ducând la valori eronate trimise către ECU. În același timp, ei încă pot fi în marja lor de eroare, dar timpul de răspuns să fie mai greoi. Acesta e unul din motivele pentru care mașina fie scoate fum (de obicei negru, semnificând un amestec mai bogat), fie nu are putere (amestec sărac).
  • Defectarea catalizatorului. Aici este un lucru un pic peste mână. O dată pentru că acest catalizator se poate înfunda și trebuie curățat. Altă posibilitate este aceea de a se supraîncălzi. În general, pe amestec sărac, arderea se face cu mai mult oxigen, ca atare căldura degajată e mult mai mare. Asta va ataca elementele catalizatorului, spunându-i “pa-pa”. Și un catalizator nu e deloc ieftin
  • Arderea supapelor. Același motiv invocat mai sus pentru amestecul sărac poate avea un efect dăunător și asupra supapelor de evacuare de pe chiulasă. Supapa arsă arată cam așa:
Sursă foto: Reddit.

Cel mai important indicator de fapt este consumul mărit. Mărit bine mă refer, și o să vă dați seama din articolele viitoare și de ce zic asta, pentru că eu personal am avut probleme cu sondele. Și vă voi explica și cum să le verificați, și cum să le înlocuiți. Dar un senzor de oxigen vă va crește consumul de ziceți că aveți o remorcă cu o tonă de cărămidă după voi…


Lăsați un comentariu