Vine acum o perioadă în care toți ghioceii vor ieși pe stradă. La ce temperaturi anunță oamenii ăștia pe online, am o vagă presimțire că de săptămâna viitoare puțini vor mai sta în mașină, vor alege motocicleta sau scuterul, dacă au posibilitatea.
În aceeași perioadă a anului, foarte mulți dormi să ne apucăm de școala moto, să ne luăm permisul, prima motocicletă, emoții ca la bacalaureat. Ehe, am trecut și eu prin asta.
Eu am fost un pic mai atipic pentru că m-am înscris la școală fix înainte de a se închide totul cu ocazia pandemiei ce ne-a pus capac. Din cauza asta, a trebuit să stau 3 luni pe tușă până am reînceput cursurile.
Aici o să vă explic pe scurt în ce constă școala moto și ce aveți voi de făcut pentru a putea ajunge în punctul examinării.
Eu am colaborat cu „Școala Moto Ami”, niște oameni extraordinari care ne-au învățat cum să mergem pe motocicletă de așa natură să nu punem în pericol pe nimeni (fie că suntem noi sau alți participanți la trafic).
Totul începe cu niște cursuri teoretice ce se susțin la fața locului. Mențiunea principală e că atunci când am făcut eu școala, cursurile se puteau ține și online. Nu știu să vă zic exact acum cum e, cred că se poate în continuare.
Cursurile nu țin strict de legislație rutieră, instructorii ne învață încă „de pe băncile școlii” cum ar trebui să ne comportăm în trafic și ce să facem în unele situații. Vă dau un exemplu:
Mersul pe bandă se poate face cu motocicleta în orice parte a benzii. Asta înseamnă că poți merge pe partea dreaptă, aproape de marginea străzii, pe partea stângă, aproape de ax sau chiar pe centru.
Recomandarea este a se merge pe partea stângă din 2 motive: să fi vizibil în oglinda în care șoferul se asigură cel mai des și să eviți toate denivelările de pe drum, urmărind roata mașinii.
După susținerea cursurilor, nu plecați în teren fără să fiți testați de către școală. Se dă un examen (poate fi simulat și pe platforma lor internă) care atestă faptul că ați înțeles ce se face la curs.
De aici, se intră la partea practică, împărțită în 2 categorii:
- Poligon.
- Oraș.
Poligonul este de 8 cursuri a câte 2 ore, cursuri în care învățați efectiv să mergeți cu motocicleta fără a avea vreun pericol pe lângă voi. Eu am avut 4 instructori ce m-au învățat cum să plec de pe loc, să nu mă răstorn cu motocicleta etc.
Primele 2 ședințe se fac pe o motocicletă cu o capacitate cilindrică mică (125 cm³), fiind ușoară și versatilă. Veți învăța în timpul ăsta să mergeți normal (adică să țineți motorul drept), să faceți slalom printre jaloane și alte manevre pentru a vă familiariza cu conceptul de moto.
Următoarele 2 ședințe se fac cu o capacitate mărită, dar totuși limitată (nivelul este pentru A2, pentru cei ce își iau permis de motocicletă până în 35 kW). Se execută aceleași exerciții ca la cea de 125 cm³, cu mențiunea că deja trebuie să deveniți agili. Se trece și la preamăritele 8-uri, de care toată lumea fuge, la opriri de urgență etc.
Observați că nu am zis nimic pe aici de plecat de pe loc cu semnalizare sau alte chestii elementare. Fac mențiunea de acum pentru cei noi, care nu au folosit niciodată un scuter: semnalizarea dată rămâne pusă, nu sare ca la mașină. Așadar și pentru asta e nevoie de un plus de atenție.
Ultimele 4 ședințe se fac cu motociclete de 650 cm³ la puterea lor maximă. Deja aici ar trebui să fiți agili din toate punctele de vedere și să exersați mișcările. Țineți cont că veți executa în aceste ședințe traseul de poligon ce se dă la examen de câteva ori. Iar ultima ședință este rezervată testării înainte de a intra în trafic.
Dacă totul este ok, următoarele 5 ședințe se petrec în oraș, cu instructorul în spate, pentru a vă familiariza cu traficul. Dacă nu este ok, se mai face o ședință suplimentară ce va fi plătită de elev. Personal, consider chestia asta un atuu deoarece instructorii se asigură că nu ieși în trafic și cauzezi vreun accident.
Eu am fost în situația „dacă nu” și am fost nevoit să mai fac o ședință pentru a mă asigura că totul este ok. Întradevăr, am fost praf la ședința de test și meritam să nu ies în trafic.
După absolvirea tuturor cursurilor, vi se înmânează actele pregătite de către cei de la birou pentru a vă putea înscrie la examen. Despre examinare vă vorbesc într-o postare separată.
Ceea ce mai oferă cei de la Școala Ami este o ședință de test înainte de a vă apuca de școală propriu-zis. Așa vă dați seama dacă e de voi pe bune sau nu. Ei au locația în șoseaua Electronicii. Nu știu acum dacă se mai poate, dar când eu făceam școala, era în plan o posibilitate de a școala și iarna, poligonul având loc în parcarea subterană de la Afi Cotroceni.
Sfat:
Cei de la școală vă vor pune tot echipamentul necesar pentru a putea merge pe motocicletă în timpul cursurilor. Acesta include:
- Protecții pentru umeri, coate și spate, legate pe o plasă;
- Cască;
- Mănuși;
Cu toate că avem echipament pus la dispoziție, am preferat să merg cu echipamentul meu. Așa m-am obișnuit din timp cu el, în special cu casca. Preferabil ar fi să aveți propria voastră cască înainte de toate (și asta se aplică la orice școală).
Sursă foto: Freepik