Când ai de-a face cu probleme la o mașină, cauzele pot fi multiple. De la complexe până la cea mai simplă soluție și nici nu îți dai seama că o ai în față. De cele mai multe ori, problemele se află cu ajutorul unui tester în zilele noastre, dat fiind faptul că mașinile au disponibilitatea de a ne spune ce le doare.
Înainte, chiar pe vremea Daciilor aș putea spune, dacă mașina făcea faze, ori știai să o repari pe marginea drumului (dacă ascultați foști proprietari de Dacia, o să vă dați seama că erau niște adevărați mecanici) sau nu știai ce să îi faci. De la probleme electrice, până la pompa aia minunată de benzină ce nu mai amorsa, jiglorul minune ce trebuia suflat în el sau platina ce se pușca în mers.
Acum avem OBD2, o formă de tester standardizată care spune codurile de eroare la toate mașinile la fel, iar în general diagnosticul este același. Exemplu: O eroare „P0101 – Mass airflow” îți spune clar ce problemă are mașina: debitmetrul de aer.
Ei bine, în unele situații, cum ar fi cea pe care v-o povestesc astăzi, nu prea poți să îți dai seama de problemă decât dacă iei și verifici lucrurile cum trebuie, pe rând. Și dau exemplul de la care am pornit acum 2 săptămâni, cu electromotorul acela reparat.
Electromotorului i-a fost făcută o revizie generală pe de-a rândul, totul a fost verificat la el și funcționalitatea lui a fost verificată integral înainte de a fi montat pe mașină. Defectul lui era platoul de cărbuni, iar după reparație, totul era ok, învârtea de-și lua zborul pe direct.
Numai că la montajul pe mașină, situația nu a mai fost așa roz ca la început: nu învârtea deloc. Făcea „Clanc”, semn că bendix-ul (pistonul lui pentru angrenajul volantei) cupla, deci electromotorul primea curent. Am încercat pe toate căile să o pornim (eu și proprietarul), iar la final am decis să o pornim împinsă, să vedem dacă e din electromotor sau nu.
Am găsit 3 băieți cu bunăvoință, noi încă 2, am împins-o și am pornit-o. Dar am dat de o problemă-n bord:

„Hopa” zic, avem o problemă pe parte de alternator. Ia să verificăm noi încărcarea cu motorul pornit. 12.1V avea. Ce era de făcut în cazul de față? Și bine bine, dar așa de deșteaptă era încât încărcarea să nu permită pornirea motorului? E Opel totuși…
Nu, situația era mult mai simplă: conexiunea dintre alternator și electromotor era făcută pe același cablu de +, iar la bornă există un set de siguranțe, din care una de 500A ce trimitea către electromotor curent și permitea alimentarea bateriei de la alternator. Fiind străpunsă, circuitul nu mai era închis, ca atare, nu mai pornea / nu mai încărca.
Schimbând siguranța, s-a rezolvat problema din fașă, pornește mașina acum fără prea multe bătăi de cap. Așa că, înainte de a vă panica și a desface tot motorul să găsiți o cauză pentru o problemă majoră, plecați de la ceva simplu, cum ar fi, verificarea tuturor siguranțelor. Asta în cazul în care nu aveți eroare în bord, caz în care cu un tester se pune un diagnostic cât mai exact (și eventual necostisitor).