Pentru că ne uităm pe geam și simțim cum vara pleacă pe alte meleaguri, iar ușor-ușor se instalează toamna peste noi, zic să ne apucăm cu pregătitul pentru iarnă. Sunt unele lucruri pe care ar fi bine să le facem de acum și altele pe care am putea să le amânăm până în buza iernii. Cu toate astea, musai trebuiesc făcute.
Trecem direct în pâine cu lista:
- Anvelope. Ăsta e și cel mai evident lucru de făcut, dar și legea ne impune să ne conformăm pentru că la prima ninsoare suntem pasibili de amendă dacă nu avem anvelope de iarnă montate. Recomandarea este ca la scăderea temperaturii sub 7°C să aveți anvelope de iarnă montate. Verificați-le pe ale voastre pentru un DOT sub 5 ani (ce e peste devin rigide) sau achiziționați în consecință.
- Ăsta de fapt e un 1.1 și e legat tot de anvelope, dar pentru cei ce le au echipate pe jante deja: verificați echilibrarea și etanșarea lor de acum. O să îmi mulțumiți că nu stați la coadă mai târziu, când or fi cozile ălea infernale la vulcanizări, cu jantele în portbagaj gândindu-vă la asta.
- Bateria. Ar trebui făcută o verificare a ei încă de pe acum pentru a vedea cât curent la pornire disponibil are și care mai e durata ei de viață. Ele reacționează diferit la rece, având un curent de pornire mult mai mic. Dacă e pe ducă, nu va porni mașina și veți fi nevoiți să vă duceți cu mașina pe platformă în service. La verificare veți afla și starea alternatorului, deci e un plus și ăsta.
- Antigelul. Subiectul ăsta e pentru oamenii care vara aleg să meargă cu apă din diverse motive: au pierderi și au pus apă sau au avut intervenție și au pus apă în loc de amestec. La 0°C apa îngheață și se expandează. Mărindu-și volumul, forțează în blocul motor / radiator / furtune și le sparge. Un amestec optim de antigel cu apă distilată (raportul fiind 1:1) vă scutește de astfel de probleme.
- Lichidul de parbriz. Înlocuirea o faceți cât mai aproape de anotimpul rece, dar cu mențiunea ca recipientul de lichid de parbriz să fie gol. Amestecarea lichidului de vară cu cel de iarnă poate crea niște reacții chimice cu depuneri, depuneri ce rămân pe duze. Am pățit și am fost nevoit să curăț toată instalația de spălat parbrizul.
Un pont în plus este pentru cei ce au motoare diesel: poate acum ar fi bine să verificați bujiile incandescente. De ce? Acestea ajută motorul doar la pornire, fiind oprite în timpul funcționării lui. Cu un motor rece, o bujie vă scade șansa unei porniri rapide cu 25% (că sunt 4 bujii). Dacă le aveți pe toate stricate, la temperatură joasă, șansele să porniți motorul sunt de 1%. Corelați asta cu o baterie destul de obosită și rezultă o mașină lăsată în parcare în timp ce înjurați.
Verificarea lor se poate face manual (se cuplează la 12V și se vede dacă se încing) sau pe tester. Testerul va zice că sunt funcționale sau nu. Cât de eficiente nu știe să zică pentru că el măsoară doar o rezistență. Asta vedeți doar cu ochiul liber.
Acest articol servește ca o reîmprospătare pentru vremurile ce vor veni. Un reminder, cum am zice în engleză. Și l-am scris de pe acum să aveți timp să îl citiți până-n iarnă.
(sursă foto: Freepik)