Pornirea unei mașini pe vreme rece

Luând în calcul faptul că afară e o vreme și un frig de nici un câine nu îți vine să îl dai afară din casă, am un subiect destul de picant din punct de vedere mecanică pentru voi.

Vedeți voi, o dată cu venirea anotimpului geros numit “iarnă”, ne bucurăm de spiritul sărbătorilor în familie și de căldura casei noastre. După ce trec sărbătorile, înjurăm mărunt și așteptăm primăvara aia cu căldurica ei ce ne trezește dimineața, zilele mai lungi și pomii înfloriți. Asta este, suntem oameni cu toții, e normal să aspirăm la mai bine.

Ceea ce ne încurcă cel mai rău pe perioada iernii este mașina. O să întrebați, logic, de ce? Păi, simplu: iarna se găsește a naibii să facă fițe. Am auzit o grămadă de oameni ale căror mașini au refuzat pur și simplu să mai pornească.

Mai jos avem o listă cu ceea ce trebuie să ținem cont pentru o pornire ușoară a unui autovehicul pe vreme rece:

  • În primul rând, nu uitați de reviziile ei. Mai ales înainte de intrarea în iarnă. Aveți 4 chestii de verificat pentru o bună funcționare iarna:
    • Schimbul de ulei. Uleiul, fiind folosit, își pierde proprietățile, asta știm cu toții, e la mintea cocoșului. Ceea ce nu ne zice nimeni e faptul că el devine mai vâscos o dată cu scăderea temperaturilor. Coroborând asta cu proprietățile scăzute, avem o ungere mai slabă.
    • Bateria. Pornirea pe timp de iarnă este greoaie, orice ar fi. Bateriile auto nu fac față așa de bine la iarnă comparativ cu vara, iar dacă bateria a făcut câteva cicluri de pornire bune, randamentul ei a scăzut. Așa că faceți o verificare la orice service pentru capacitatea de pornire a bateriei. E o sculă ce vă zice asta în 5 minute. Bonus, vă zice și dacă aveți cumva probleme la capitolul încărcare.
    • Aprinderea. Nu de multe ori am auzit că mașina învârte mult până pornește. Aici situația e destul de simplă: bujiile sunt de cele mai multe ori de vină. Mai ales la diesel.
    • Termostatul. Vreți căldură în mașină? Bun, dacă n-aveți, verificați nivelul de antigel, să nu cumva să fie ceva mai grav. Dacă nivelul e ok, dar căldura e în Spania, înlocuiți termostatul.

Fac paranteză că bănuiesc ce e la gura voastră: “Ce bujii la diesel, șefu’? Ești într-o dungă?”

Există bujii la diesel, anume, astea. Sunt cu incandescență și ajută la încălzirea camerei pentru a putea face motorul ciclul de aprindere pe motorină conform (luând în calcul faptul că motorina se aprinde prin compresie și nu scânteie). Bujiile duse duc la o pornire greoaie. Mai luați în calcul și o baterie proastă și puteți rămâne acolo cu mașina oricând.

  • Parcați mașina în loc acoperit. Vă va scuti de marea majoritate a problemelor voastre existențiale. La întrebarea “păi și la bloc?” am un pont de care mă folosesc eu iarna mereu: parcați cu fața spre bloc. Taică-meo m-a învățat schema asta, pe vremea când aveam Dacia și am rămas suprins că blocul ferește parbrizul de îngheț.
  • Nu vă grăbiți, “Take your time” cum ar zice englezul. Pornește mașina într-un mod normal, uzual: puneți contactul, scoateți mașina pe liber, lăsați să se stingă pomul de Crăciun din bord și apoi dați la automat. Asta ajută mașina să își facă toate configurațiile, inclusiv să măsoare temperatura și să deschidă clapeta de accelerație pentru a compensa necesitatea de turație pe vreme rece.
  • Când o scoateți pe liber, contrar tuturor opiniilor generale că ambreiajul călcat îl uzează, făceți-o. Toate cutiile de viteze (manuale) au 2 axuri ce fac transmisia cuplului la roți. Pe liber, doar unul se învârte. Totodata, cutia de viteze are și ea ulei în interior, foarte vâscos (FOARTE). Va fi un efort în plus efectuat de motor la pornire pe timp rece dacă acel ax se va învârti. Cu ambreiajul călcat, îi luăm rotația.
  • O dată pornită mașina, nu demarați în trombă de pe loc! Dați timp motorului să facă o ungere uniformă. Am zis mai sus că uleiul e mai vâscos pe vremea rece. Asta înseamnă că îi va lua mai mult timp să urce în rampa de culbutori, fiind cel mai înalt punct. Stați cu mașina pe loc măcar 10 secunde înainte de a pleca. Aviz amatorilor de motoare Turbo: aveți ungere inclusiv în lagărele turbinei. Doriți conservarea turbinei? Apăi răbdați pe loc măcar 15 secunde.
  • Dacă sunteți nevoiți să rașchetați geamurile de gheața depusă, porniți întâi motorul și apoi apucați-vă de treabă. Comasați timpul de așteptare pentru ungere cu râcâitul. Și mai găsiți și un pic de căldură în mașină.

Cam ăstea sunt principiile pe care merg eu iarna cu mașina. Sunt chestii simple, elementare aș putea adăuga. Dar sunt chestii pe care le văd nefăcute. De cele mai multe ori, sunt singurul retardat din fața blocului de face toate astea, vecinii mei fie își lasă un pâlc de parbriz curat, fie demarează în trombă.

Hai cu primăvara!

(sursa foto: freepik.com)


Lăsați un comentariu