Am o problemă existențială eu: nu dorm noaptea până nu rezolv o problemă ce mi-a apărut. Dacă eu știu că am un șurub nestrâns și l-am lăsat așa, păi până nu îl strâng și nu știu eu de ce a devenit șurubul ăla STRICT nestrâns n-am liniște. Cumva o numesc defect profesional, dar cred că e o țăcăneală de fapt…
Am făcut introducerea asta pentru a mă putea lega de subiectul de acum două săptămâni, cel cu bujiile incandescente, în care explicam de ce ele au un rol așa de important în pornirea motorului la rece în perioada iernii.
Ceea ce nu am luat eu în considerație este că un motor Diesel se comportă total diferit față de un motor pe benzină. Principala diferență dintre ele este modul de aprindere: în timp ce motorul OTTO pe benzină are trei elemente cheie pentru pornirea lui: benzină, scânteie și aer, motorul Diesel funcționează fără acea scânteie, având nevoie doar de motorină și aer.
Nu intru în detalii tehnice mai amănunțite acum. O să fac articole independente și comparative între cele două tipuri de motoare. Ceea ce trebuie să știți este că la motoarele Diesel este nevoie de o preîncălzire a camerei de ardere.
Am ținut să subliniez asta pentru că eu până la momentul actual am crezut că mașina mea este cumva atât de deșteaptă încât să facă singură asta. Și, da, așa ar trebui să fie, doar că nu, nu e atât de deșteaptă pe cât mă așteptam. Shame on me…
Scrie în manual cu subiect și predicat:

Ei bine, dragii moșului, atunci când am fost la -7°C la Predeal, nu doar că mașinuța nu a așteptat ea 12 secunde, ci după 2 secunde a început să dea la automat. Am zis la momentul ăla că așa funcționează ea, bujii duse, bla bla bla. Și m-am apucat de studiat și mi-am dat seama că nu sunt singurul posesor de Land Rover Freelander 2 care reclamă chestia asta, cu unii băieți sugerând o pornire care, dacă stai să te gândești, are logică:
- Îți faci toți pașii necesari plecării din casă și ajungi la mașină, o descui și te urci în ea.
- Pui contactul și lași mașina minim 10 secunde (manualul zice 12) să gândească singură.
- În timpul ăsta îți pui centura, te așezi mai bine, vezi tu ce faci, te pregătești de drum.
- Dai la automat și, ce să vezi, pornește mult mai ușor!
- Pornești la drum.
Toate chestiile ăstea sunt făcute pentru a se încălzi camera de ardere. Mașina stă să se încălzească bujiile și dă la automat. Nu camera de ardere! Așa pierzi căldura de pornire și te trezești că dai la automat vreo două minute ca nebunul.
Vă spun că, făcând chestia asta dimineața, nu am mai avut stres de pornire. Chiar dacă mașina mea este cu cutie automată și cu keyless go, keyless entry, am descoperit că pot pune contactul fără să calc pedala de frână. Când pedala de frână e călcată, ea învârte la automat.
Cu toate astea, mai sunt câteva motive pentru care mașina diesel are probleme la pornire la rece, iarna:
- Prima ar fi treaba asta pe care am scris-o mai sus, cu așteptatul încălzirii camerei de ardere.
- A doua ar fi cu bujiile incandescente, dar în cazul în care acestea sunt duse, veți vedea o eroare în bord și veți ști despre ce e vorba.
- A treia este motorina, mai degrabă lipsa presiunii de motorină în pompa de înalte a mașinii. Și toate astea pot pleca de la un filtru de motorină îmbâcsit.
(sursă foto: Freepik)