Pornire greoaie la rece – Land Rover FreeLander 2

Știți care este cea mai arzătoare bătălie dintre un inginer și un mecanic? Inginerul se gândește la bani pentru că a fost învățat încă din facultate la acest lucru, iar mecanicul se luptă cu reparația unei combinații d-asta nefavorabilă făcută.

Una din chestiile cu care m-am lovit a fost filtrul de ulei la Land Rover-ul meu: cum poți gândi logic, tu ca inginer, că cel mai optim loc pentru el e în dreptul radiatorului, cu un acces de două degete și ălea subțirele, ca de pianist?

Problema e că inginerii nu se opresc din a mă uimi. Nici nu pot comenta prea mult eu, sunt și inginer și-mi place și mecanica. Fac și eu dude inginerești și fac și dude din punct de vedere mecanică, dar parcă nu sunt chiar așa de grave ale mele.

Plecăm de la pornirea aia greoaie pe care am avut-o cu mașina de când a dat frigul și spun că încă nu era rezolvată. Degeaba m-am chinuit eu cu ideea de a o porni ca la carte, prin a lăsa bujiile să se încălzească cum trebuie, degeaba, când a dat gerul bobotezii tot așa făcea, nu voia să pornească și pace.

Mă bate încă un gând ca stare de prevenție să schimb bujiile incandescente la vară, doar că am rezolvat-o fără să îmi dau seama, printr-o postare pe Facebook ce nu a fost făcută de mine, ci de un alt om cu aceeași problemă.

Mașinile au fost echipate de la Euro 5 încoace cu sistem de Start-Stop al motorului pentru când stai la semafor. Acest tip de mașină beneficia de sistemul ăsta la semafor dacă era cutia manuală, însă la o cutie automată nu se mai aplică datorită fiabilității scăzute a acesteia la porniri și opriri dese. În concluzie, dacă am cutie automată, n-am Start-Stop.

Omul ce a postat pe Facebook a venit fix cu aceeași problemă ca și mine: porniri grele, indiferent de ce a făcut, inclusiv schimb de bujii și tot ce ține de motor. Surprinderea mea a fost să văd că nu sunt singurul cu problema asta, mai comentaseră la postare încă vreo șase persoane cu aceeași problemă, iar eu știu așa:

Dacă se întâmplă o dată, ignori. Dacă se întâmplă de două ori, poate fi coincidență. Ce e peste trei ori e tipar.

Bun. Care e rezolvarea? Unul din cei de acolo a zis că a fost cu ea în service, iar cei de la service au suplimentat masa motorului direct de la baterie, fără a da mai multe detalii, dar a făcut poze cât să înțelegem. Secretul de fapt stă într-o eroare numită HDC Faults ce apare intermitent în bord la pornirea pe vreme rece a mașinii, eroare pe care n-am băgat-o în seamă decât de două ori, dar fugitiv.

M-am apucat să studiez, până la urmă ce pot pierde? Aparent, cei de la Land Rover, când au eliminat sistemul Start-Stop, au eliminat tot circuitul ce are legătură cu sistemul, dar nu și electromotorul ce face pornirea la semafor. Acesta mănâncă foarte mult amperaj la pornire și prin eliminarea acelei mase, nu mai are putere de pornire. Borna se încinge ca la balamuc și ca un sistem de protecție, întrerupe pornirea.

Pe scurt, se oprește din a da la automat și nu mai urcă motorina sus.

Nici montajul nu durează cine știe ce: tragi firul pe sub mănunchiul de fire ce vin de sub bord până la electromotor, iar acolo aveți șurubul de mai jos ce trebuie desfăcut cu o tubulară de 13 mm. Zic asta pentru că deși e M10, are hexagon de 13 mm.

Desfăcut șurubul, pus papucul M10 sub, montat șurubul la loc, pus capătul cu M8 pe bornă unde aveți nevoie și de o piuliță M8 (v-am zis eu că au scos tot ce înseamnă sistem? Așa se face economia!) și ați rezolvat problema! Bine, mai trebuie ca acel cablu să-l dirijați frumos pe sub plastice și să-l prindeți cu niște bride de plastic (șoricei pe numele lor mic) de mănunchiul ăla mare, dar nu îmi fac griji că n-o rezolvați voi.

Rezultatul? La -16°C nu am avut acel cablu și am dat la automat ca un idiot, vreo cinci minute, până a luat-o. Cu chiu, cu vai, a luat-o că nu mă lasă, bateria e nouă, dar nici cinci minute nu sună bine deloc. Ziua următoare, la -11°C, am făcut pornirea fără să mai pun eu contactul preventiv, să încerc să încălzesc camera de ardere anticipat. Nu, dacă e test, păi să fie balamuc! M-am urcat, am pus piciorul pe pedala de frână, am apăsat mirificul buton de pornire, a gândit ea 6 secunde până s-a încălzit, a învârtit de două ori și ăla a fost!

Pe cuvânt de onoare că nici când am primit-o de la fostul proprietar nu pornea așa. Și tind să cred că tot d-asta s-a enervat și el pe ea de a vândut-o (am luat-o în martie, imediat după iarnă) pentru că mi-a dat și un set de bujii vechi în mână, motiv pentru care nu prea m-am încumetat să cred că de la bujii ar fi și la mine problema.

Cumva, articolul ăsta e pentru cei ce au Land Rover FreeLander 2, mai ales motorul SDe de la Ford pentru că acolo sunt probleme. Cu toate astea, sunt mașini care pot beneficia de lipsa unei mase corodate.


Lăsați un comentariu