Pornire grea iarna? Verifică bujiile!

M-a luat prin surprindere Land Rover-ul la un frig un pic mai aprig, în sensul că era să mă lase de izbeliște, să ies să fac cu mâna la ocazie să mă ia acasă cineva.

Am fost în week-end-ul în care s-a anunțat zăpadă, cel cu alegerile prezidențiale, pe la Predeal. Zăpadă, munte, frumos. Doar că dimineața când m-am trezit și m-am urcat în mașină, am dat la automat și… n-a pornit.

Dacă nu a învârtit săraca mașină vreo 2 minute până am pornit-o. Nu mai zic că e și keyless entry, keyless go, toate fără cheie, cutie automată și nu mă lăsa să dau la automat cum voiam eu.

-7°C erau afară, iar la tipul ăsta de mașină am echipate bujii incandescente pentru a ajuta la pornirea la rece a mașinii atunci când temperatura e sub 5°C. Nu sunt singurul, toate mașinile diesel mai noi au acest tip de aprindere, dar nu știu valorile la care pornesc acestea.

Ele nu funcționează ca la o mașină cu motor Otto pe benzină deoarece nu sunt cu scânteie. Credeți-mă când vă zic că la compresie 20:1, când motorina se aprinde singură, numai de scânteie nu ai nevoie. Nu, ele au un alt rol, anume de a încălzi camera de ardere (secțiunea cuprinsă între chiulasă și piston) la o temperatură pozitivă pentru a ajuta pornirea la rece și a oferi motorinei temperatura optimă de pornire.

Ce se întâmplă atunci când ele nu funcționează?

Cred că putem intui cu toții ce: nu mai pornește mașina. De fapt ea pornește, dar dai la automat de îți vine rău. Pentru că există și posibilitatea de a încălzi camera de ardere prin mișcarea supapelor și pistonului, dar nu e deloc de dorit datorită frecării fără ungere.

Ce e de făcut?

În general, atunci când bujiile funcționează, acestea au un indicator în bord ce arată că ele funcționează:

De cele mai multe ori, acesta apare dacă funcționează, dar și dacă nu. Cumva acest semn este de fapt comanda de încălzire a bujiilor (cel puțin la mașina mea).

Unele mașini au bujii cu senzor de temperatură incluse în ele, bujii care au și un preț mult mai ridicat decât cel normal. Acest senzor funcționează și pentru a indica motorului că există o defecțiune la bujii printr-un cod de eroare în ECU-ul mașinii, eroare ce poate fi verificată cu un tester OBD2.

Eu nu am astfel de bujii. Pornește sau nu, altă soluție nu există, iar acum văd că nu. Mecanicii de obicei sugerează înlocuirea a întregului set de patru bujii (vorbesc de motorul în 4 timpi în linie), fără să se complice.

Și e o idee bună, de exemplu eu pentru a le înlocui am nevoie să demontez galeria de admisie. Galerie etanșată cu un set de garnituri care se uzează în timp. Totodată, prețul unei bujii este nesimnificativ: 45 de lei pe bucata de bujie de la o firmă mai bună. Nu se justifică manopera de a demonta la fiecare bujie galeria de admisie. Le demontezi pe toate o dată, le înlocuiești și aia e.

În cazul în care accesul este facil (bujii montate de sus în jos), iar acestea au un preț piperat datorită senzorului menționat de mine mai sus, atunci ele sunt desfăcute și testate pe banc la o tensiune de 12V și o intensitate necesară. Bujia scrie la ce intensitate funcționează (de exemplu a mea are nevoie de 15A pentru a se încălzi). 12V x 60A = o sursă de 72W la 12V pentru a le alimenta. Știu oameni care au avut doar două bujii duse și le-au înlocuit doar pe acelea. Personal am testat așa la un Audi și am scăpat de o cheltuială omul. Deși, dacă m-ai fi întrebat pe mine, le-aș fi înlocuit pe toate numai din stresul gândului că pot pica și celelalte curând.

Mai e o problema mare la aceste bujii: de obicei fac depunere de calamină și sunt foarte greu de scos din chiulasă. Să strici un filet al chiulasei e ceva ce nu dorești orice ar fi. De asta s-au inventat niște extractoare speciale ce ajută la demontatul acestora. În cazul de față, vă sfătuiesc să nu vă aventurați la a le demonta voi acasă și să mergeți la un service specializat. Scutiți niște bani buni, credeți-mă pe cuvânt.

Testul suprem se dă la o temperatură negativă, cum ar fi un -7°C de mai sus. Ai pus contactul, ai lăsat becul de comandă să se stingă și trebuie să pornească instant.

V-aș mai da un sfat: înainte de a vă duce cu gândul la bujii, încercați să verificați întâi siguranțele și cu releul de acționare al acestuia. Știți voi, unele soluții au rezolvări simple


Lăsați un comentariu