Vreau astăzi să vă vorbesc despre ceva ce nu cred că se întâlnește în România asta pe la mecanici, anume, pasta de blocare pentru șuruburi.
Este un pic impropriu să spun că este pastă de blocare pentru șuruburi. Ea acționează în contact cu 2 metale, indiferent dacă au filet sau nu și o să vă explic imediat și de ce zic asta.
În orice manual de service ați deschide să verificați (apropo, când vreți să căutați manualul de service, o alternativă bună ar fi să dați pe google „<x mașină> workshop manual”. Am rămas suprins de câte rezultate bune am așa), veți găsi detalii despre strângerea anumitor șuruburi:
Sunt 2 detalii foarte importante la strânsul șuruburilor:
- Cuplul de strângere, deoarece el influențează o eventuală deformare a lui și, implicit, o torsionare a suprafeței în contact sau, mai grav, o piesă ce poate crăpa.
- Această pastă de blocare pentru șuruburi, care face filetul să stea permanent strâns printr-o reacție chimică.
Problema mea e că nu am văzut nici un service să folosească aceasta pastă de blocare. Mă rog, m-am învârtit la rândul meu și prin niște service-uri suspecte unde am putut asista la lucrările de mentenanță ale mașinilor din dotare, iar la cele mai bine cotate nu am fost primit să asist.
Însă am mai auzit asta și la prieteni de-ai mei mașiniști (pasionați de mecanică în special), confirmându-mi ce zic eu aici: pasta de blocare e o nebuloasă.
Și de ce am zis pastă de blocare metale: am avut o situație la motocicleta mea în care a trebuit să schimb rulmentul frai (sau bendix sau cum îi mai zice la mecanicii de motorete). Făcut totul bucăți, scos rulment pe bucăți la propriu, pus rulment nou, volantă la loc, pana de ghidare (o pană tip semilună, nu mă bazam pe ea să reziste la torsiune), piuliță și strâns la cuplu.
A mers motocicleta mea 100 de km. Numărați, după care nu a mai pornit și pace. Mai dădea când și când câte un rateu, dar nu să pornească… 3 luni m-am chinuit să văd ce are, pe toate părțile am răsucit-o și învârtit-o, nu am știut ce să mai desfac la ea.
Într-o zi, un alt amic îmi zice: „băi dar vezi și tu, ia-o iar de unde ai mai umblat anterior”. Nu are cum, am zis, nu se poate ca ceva ce am făcut să fi făcut prost. Dar făcusem o gogonomie: nu pusesem, conform manual (indicațiile au fost date ca la proști) pasta asta de blocare pe îmbinarea conică dintre volantă și vibrochen.
A rupt pana, a frecat pe axul vibrochen, a zgâriat suprafețele prelucrate, ce să mai. Distracție la maxim, desfăcut, refăcut totul ca la carte. Nici în ziua de azi nu mai am probleme.
Am auzit de galerii de admisie sau alte componente slăbite în mers datorită lipsei acestei paste. Și nu e greu de aplicat: ai dat-o pe lungimea filetului, apoi înfiletezi la cuplu și gata. E ca și cum ai băga șurubul în vaselină înainte pentru a culisa ușor, doar că dai cu soluție de blocare, nu de gresare.
Există 2 tipuri mari și late de blocante de șuruburi:
- Pasta de blocare cu tensiune medie, de culoare albastră, ce asigură doar o strângere fermă a filetului pentru a rezista contra vibrațiilor.
- Pasta de blocare cu tensiune mare pe suprafață, care asigură un contact perfect și o legătură puternică între cele 2 suprafețe date cu ea. E de culoare roșie în special.
Așa că, da, luați aminte de pasta asta, vedeți în ce aplicații trebuie folosită. Nu o folosiți excesiv la fiecare șurubel (dacă ai piuliță autoblocantă, mai dai și cu pastă și mai pui și un grower, cine o desface acolo, să fie mâncat bine că nu cred că are șanse) ci citește manualul sau instrucțiunile. Zic clar, cu subiect și predicat ce e de făcut.