Probabil cu articolul asta o să dau drumul la Jihad pe pământ…
M-am înscris de-a lungul timpului pe mai multe grupuri de mecanică: inițial am fost într-unul (ulterior vreo 4) de Opel, pe perioada când aveam Opel-ul. Actualmente, sunt pe un grup de Suzuki, pe un grup de Aprilia (pentru motocicletă), unul de Dacia și alte grupuri aferente generale pe rețelele de socializare.
De fiecare dată, minim la 2 zile, apare câte cineva și întreabă următorul lucru:
Salut. Ce ulei recomandați pentru motorul <x>? Firmă și tip vă rog.
Nu vorbesc de apelative, corectitudinea gramaticală sau omiterea unor semne de respect (salutul sau un mulțumesc) de pe grup, ci strict de întrebarea pusă.
Recomandările sunt după caz (preluate tot de pe grupuri):
- Folosește ce ai în cartea tehnică, deoarece producătorul știe mai bine. (Cel mai bun sfat, cinste celor ce îl și aplică. Faceți ce zice popa, nu ce face popa.)
- Dacă ai peste 100.000 de km, pune-i 10W40 că ajută motorul; fiind uleiul mai gros, e pelicula mai groasă și nu mai consumă (chiar dacă tu n-ai consum de ulei).
- Folosește firma <x> sau <y>. Testat pe piață mondial b0$$ și sunt cei mai buni.
În primul rând, producătorul recomandă un tip de ulei și niște coeficienți API sau ACEA, după caz. Ca exemplu, la mine se recomandă pe cât posibil a se folosi 5W30, cu coeficientul API SM minim. Totodată, am un grafic în care să mă uit, funcție de temperatura ambientală, pentru a ști ce ulei să folosesc. Uleiul 5W30, în perioada de vară la cald este mult prea subțire, așadar recomandarea graficului este de a folosi ceva ce rezistă la o temperatură un pic mai înaltă (5W40 în cazul meu).

Însă întotdeauna se învârte o discuție foarte mare în jurul producătorului, câștigători ieșind Liqui Moly și cu Motul (uneori, apare și Castrol în ecuație.)
Faptul că aceste firme sunt cele mai recomandate, te duc cu gândul că ele sunt firme autohtone sau firme ce colaborează direct cu producătorii auto. Păi, hai să facem o listă mai jos cu producătorii pe care îi cunoaștem noi, mai ales din Europa, și firmele de ulei colaboratoare cu ei:
Producător auto | Colaborare producător ulei |
Renault – Dacia – Nissan | ELF, recent CASTROL |
Grupul VAG | CASTROL (am găsit informații cum că ar fi folosit și SHELL) |
PSA – Citroen | TOTAL |
Suzuki | ECSTAR |
Opel | General Motors |
Mazda | Mazda official oil (În Europa au ca partener pe cei de la TOTAL) |
B.M.W. | SHELL / CASTROL |
Mercedes | MOBIL 1 |
Toyota | Toyota Oil |
Hyundai | SHELL |
Fiat | SELENIA OIL |
Ford | CASTROL |
Honda | Philips 66 |
Tabelul de mai sus e completat cu datele ce le-am găsit pe internet despre producătorii de ulei cu care se colaborează. Sigur, în America sunt și alți producători, dar noi vorbim strict de Europa, unde avem alte norme.
Ei bine, văd pe toate grupurile, după cum am zis, recomandare a se folosi uleiuri Liqui Moly sau Motul. Nu vreau să le fac reclamă negativă, ceea ce fabrică ei știu că se pretează fără nici cea mai mică problemă la mașinile de curse, par example: Formula 1. Știu că ele sunt folosite la niște condiții incredibile și rezistă fără probleme.
Dar noi aici avem nevoie de ulei ce trebuie să reziste în motor minim 10.000 de km. Unii oameni îl schimbă la 8.000 de km, alții la 30.000 de km (nu comentez nimic de intervalul ăsta, paza bună păzește primejdia rea.) Dar dacă niciun producător de avengură nu folosește aceste firme, noi de ce ne dăm de ceasul morții să folosim aceste uleiuri?
Am făcut un test între Liqui Moly 5W40 TopTec 4100 și Total Quartz 5W40 9000 Energy, strict de curgere la rece. Ce am observat eu e că Liqui Moly curge ca apa, în timp ce Total-ul curgea cum trebuie să curgă un ulei.
Există posibilitatea și să fi apărut pe piață foarte multe uleiuri contrafăcute cu același brand. Fiind un renume mare și cu un marketing foarte bun, e ușor de contrafăcut. O să încerc următorul schimb de ulei cu unul din producătorii de mai sus să văd ce se întâmplă cu motorul (o să văd cum stă situația cu Total.)
(sursa foto: freepik.com)