Nu lăsa bieletele de direcție expuse!

Pe lângă faptul că aveam o problemă cu direcția ce nu avea ca factor determinant caseta de direcție, am mai observat atunci că un burduf la caseta de direcție este totuși sărit, expunând bieleta.

Am fost aproape sigur că nu am joc în caseta de direcție la momentul ITP-ului pentru că fostul proprietar mi-a zis că a fost recondiționată în centru specializat. Zic aproape sigur pentru că nu știam exact ce centru a fost acela care face așa ceva.

Cert e că atunci când roata a fost dată jos, mare mi-a fost mirarea să văd burduful sărit de acolo.

Ce se poate întâmpla dacă bieleta este expusă?

Situația este destul de evidentă: burduful de protecție fix asta face, protejează împotriva intemperiilor ce ajung acolo. Lipsa sau deteriorează lui duce la:

  • Uzurii mărite în special în articulații.
  • Jocuri la direcție mici la început, dar ce pot deveni periculoase în timp.
  • Uzuri premature ale casetei de direcție. Aceasta are niște culise din poliamidă ce se pot uza ușor dacă intră în contact cu mizerie.

Cum m-am dus să înlocuiesc anvelopele pentru că vine iarna, curând zăpada și implicit sarea pe drum, sare care este foarte corozivă în contact cu apa și metalul, am zis că problema trebuie rezolvată cu grad de prioritate 0.

Ca orice inginer, scopul meu înainte de rezolvarea problemei a fost să găsesc cauza ce a dus la asta: cei ce au recondiționat caseta au pus coliere de plastic (șoricei, pe românește) pentru a ține în loc burduful. Era evident că nu va avea rezistență în timp, acolo se pun coliere metalice sertizate cu un clește special din fabricație.

Concluzia mea era că am nevoie doar de un colier să pot prinde acolo burduful temeinic. Opțional am cumpărat un spray de curățat discurile de frână, pentru a curăța temeinic toată mizeria de acolo și am încărcat cu vaselină la bieletă (Spray cu PTFE, deoarece articulația este metal pe PTFE și vaselină în burduf).

Uitându-mă după piesa aftermarket, am constatat că burduful avea un diametru de 55 mm, așadar am avut nevoie de un colier pentru diametrele cuprinse între 50 si 70 de mm.

Colierul, fiind cu șurub, mi-a permis desfacerea lui pentru a-l putea prinde de jur împrejurul burdufului. Toate astea mi-au luat cinci minute.

45 de minute mi-a luat în schimb să strâng blestematul ăla de colier… Pentru că ceea ce pare de obicei simplu este în general complicat, nu aveam spațiu să îl strâng pe la roată, pe unde făcusem treaba. Plus de asta, punând vaselină acolo, îmi alunecau mâinile de zici că nu e adevărat pe fiare.

A trebuit să desfac scutul și să strâng acel șurub al colierului în orbete, pentru că nu vedeam nimic. Dar 45 de minute mai târziu, interiorul era curățat, uns fără probleme, burduful pe poziție și colierul strâns temeinic.

O observație mai fac și apoi vă las: probabil mecanicii mă vor întreba de ce am pus vaselină, ce, nu am servodirecție? Voi răspunde că da, am servo, e chiar hidraulic, dar nu are treabă vaselina care protejează culisa și cremaliera cu pompa de pe casetă. Dacă ar fi fost ulei acolo, ar fi curs cât timp burduful era sărit. Așadar vaselina ar trebui să fie obligatorie. Nu în cantități industriale, dar prezența ei e obligatorie.


Lăsați un comentariu