Eu sunt cumva un om care preferă să stea să se mai gândească un ceas – două când vine vorba de lucruri complicate. Așa am făcut și cu Opel-ul ăla căruia i-am refăcut electromotorul. După ce l-am refăcut, am tot încercat să văd ce are de nu învârte, știind că el merge uns.
O situație de genul am pățit recent la țară cu utilajul agricol (sau Suzuki Vitara vechi) căruia nu îi mai funcționau geamurile electrice. Mă rog, cinstit să fiu cu voi, butoanele de acționare arătau într-un mare hal, nu mai erau bune de absolut nimic. Plasticele lipseau, iar contactele erau corodate complet.
Dar am cumpărat un set de butoane noi (nu second-hand, am mers pe varianta noi să nu am probleme deloc cu ele), le-am montat și tot nu funcționa nimic. Să ridic și să las geamul era o misiune imposibilă.
M-am învârtit pe lângă mașină o bună perioadă de timp până mi-am dat seama că nu doar butoanele sunt problema, mai e ceva la mijloc deoarece nu mergea nici unul din cele două.
Dacă ar fi mers măcar unul, aș fi înclinat să mă apuc să desfac fețele de uși, să verific motoarele de la geamuri, ghidurile etc. Dar pentru că nu se lăsa nici un geam (am doar două geamuri pentru că am doar două uși. Recent am văzut și eu cum e cu patru), am presupus că este ceva pe circuitul electric.
M-am uitat la el, am înțeles că trebuie să găsesc diagrama pe internet pe undeva unde să văd care e siguranța de geamuri propriu-zisă. Ce credeți? Diagrama nu are deloc inclusă o siguranță pentru geamurile electrice!
Cu un simplu search pe Google, am găsit oameni care explicau că acea siguranță de fapt este una reglabilă și este ca un butoiaș mic, lângă tabloul de siguranțe al mașinii. Recunosc că nu am mai văzut niciodată o astfel de siguranță până acum.
Cu ocazia asta, aș vrea să fac o mențiune și despre siguranța (nu electrică), în general, a mașinilor: dacă aveți o siguranță fuzibilă să zicem de 20A care s-a ars pe un circuit oarecare (că tot vorbim de geamurile electrice, să presupunem că despre ele e vorba), o înlocuiți și se arde din nou, în nici un caz nu puneți siguranță de valoare mai mare în locul ei, pe principiul să țină! Undeva este un scurtcircuit, fie că în motorul electric sau pe cablurile electrice, iar o siguranță mai mare poate duce și la un eventual foc unde e scurtcircuitul! Rezolvați problema și apoi puneți siguranța prescrisă de producător.
În cazul de față sunt un contra-exemplu eu pentru că am desfăcut capacul acestei siguranțe tip butoi și am reglat-o de așa natură încât să îmi dea voie la circuit să funcționeze. Ar fi trebuit să o înlocuiesc pentru că tăblița aia care se strânge cu piulița de fapt este ca un arc și s-a decălit. Nah, faceți ce zice popa, nu ce face popa.
Nu aș fi făcut postarea dacă nu ar fi trecut totuși ceva timp (cam 2 luni) de când am înlocuit butoanele și nu au mai apărut alte probleme. E în plan și înlocuirea siguranței, doar că nu am găsit-o nouă la momentul ăla. Cum mi se ivește ocazia să o cumpăr nouă, o voi înlocui.