Cum e să mergi la limită?


Am ales mașina pe care am ales-o din motive de dimensiuni datorate drumului anevoios până unde avem țara și am dat de un tip de mașină care nu a reușit să dea greș în primul an de când o am. Am ales bine, doar că am vrut să îi testez limitele și era să fac o dudă.

Atunci când noi, românii, plecăm în străinătate, în mintea noastră este adânc îngropată ideea că motorina în Ungaria este mult mai scumpă. Începem cu discuția asta direct subiectul pentru că vor apărea idei de vacanță și să plecați în străinătate. Benzina în Ungaria nu este mai scumpă, doar avem impresia că este mai scumpă datorită schimbului valutar din forinți în lei.

Uite de exemplu, acum când scriu asta, prețul motorinei în Ungaria este de 562 forinți, care înseamnă 7 lei. Deci e cam ca la noi, așa că alimentați fără probleme și de acolo, mai ales cei ce conduceți mașini diesel pentru că MOL este rafinărie din Ungaria.

Bun, acum că am lămurit-o, am zis că fac un drum InnsbruckArad dintr-un plin cu namila asta de mașină de 2.5t și motor de 2200 cm³. Distanța de parcurs este destul de mare:

Asta e poza cu numărul de kilometri de i-am făcut de la cazarea din Mutters până la Rompetrol-ul de după granița Ungaria-România: 962. Am zis că bag motorină de-oi fi nevoit (vezi motivul de mai sus) din Ungaria, dar ambiția mea (prostească) a fost să ajung până în țară cu un singur plin.

De ce zic prostească? Din două motive:

  • De obicei se mai adună pe fundul rezervorului mizerie și influențează destul de mult mersul mașinii în timp. Sigur, avem un filtru de motorină, dar și el se colmatează la un moment.
  • Am stat cu morcovu-n fund de la trecerea pe magistrala din Ungaria care duce către România până la Rompetrol pentru că nu am văzut nici un PECO în drumul meu. A fost unul la un moment dat, dar trebuia să fac o schemă să ies de pe autostradă să merg acolo și nu cred că îmi ajungea combustibilul rămas.

Mai e o problemă foarte mare, mai ales la mașinile diesel când rămân fără combustibil complet, pe marginea drumului: trebuie amorsată instalația de motorină. Neavând pompă de motorină în portbagaj (ca la mașinile pe benzină) datorită modului de funcționare, pomparea se face doar dacă pompa de înalte este amorsată. Altfel dai la automat de te uită Dumnezeu, cu riscul de a mai strica și altceva.

Eu ca eu, dar i-am mai dat palpitații și soției. La un moment dat m-a văzut și ea că m-am panicat atunci când vedeam că se tot subțiază linia aia de la roșu. Iar un truc pentru a reduce consumul este să scădeți viteza cu care mergeți. Eu o lăsasem la 100km/h pentru că acolo este cel mai bun consum al mașinii ăsteia.

Plinul m-a costat cât se vede în poză, iar consumul real, de la pompă la pompă, se poate calcula:

962 de kilometri făcuți cu 62 de litri: 62 * 100 / 962 = 6,44L/100km

P.S. Dacă sunteți cu credința că motorina la unguri este mai scumpă pe autostradă decât prin localități, vă confirm. Dar și la noi prețul la benzinăriile de pe autostradă sunt mai sus cu 40 de bani față de uzual.

Lăsați un comentariu