Mecanică – Inspecția tehnică periodică (ITP) – part 2

După ce v-am prezentat ce înseamnă ITP-ul, iată observațiile mele cu privire la cum vă asigurați că ITP-ul se trece:

  • La remorci, verificarea se face doar la frânare (dacă remorca este echipată cu sistem de frânare), la integritate, seriile de pe certificate și instalația electrică (iluminat). Remorca se testează doar atașat de mașină, nu individual.
  • La motociclete, nu se face testul de noxe, însă verifică dacă evacuarea este originală sau, în cazul în care este aftermarket, dacă este omologată de către RAR. Aici, în general, tot ce e aftermarket, dacă conține acel DB Killer (atenuator de zgomot), nu prezintă probleme la ITP.
  • Referitor la parbriz, ciobiturile de pietre nu reprezintă probleme. Mai ales dacă acestea sunt reparate (se pot repara cu rășină), aproape că nu se mai văd. În schimb, am pățit să am o fisură de 10cm la un colț de parbriz și să fiu respins.
  • Dacă ai check engine aprins în bord, ori îl stîngi înainte să ajungi la ITP, ori rezolvi problema dacă apare înapoi repede. Nu treci ITP-ul cu check engine aprins în bord orice ar fi.
  • Pentru ca noxele să iasă cât mai ok, obișnuiesc să programez un schimb de ulei cât mai aproape de ITP. Uleiul, cu cât e mai subțire datorită uzurii, are șanse să scape în camera de ardere, influențând gazele de evacuare. Influență mare aici are și aprinderea mașinii, așa că e de preferat să se schimbe și pe partea asta măcar bujiile dacă au o vechime pe mașină deja.
  • Tot din pricina noxelor, recomandarea asta am primit-o în Argeș la fosta mașină: dacă vrei să îți iasă noxele corect, te duci cu motorul cald și catalizatorul încins. Asta înseamnă ca mașină să aibă minim 10 minute de funcționare.
  • Nu se face rabat la sistemul de frânare. Niciun inspector nu își va asuma acest lucru, deoarece vehiculul reprezintă un real pericol pe stradă.
  • Stabilitatea este recent introdusă, așa că inspecția se face vizual. Nu există aparat care să dea feedback cu privire la stabilitate. Mare atenție însă să nu ai joc la caseta de direcție. Asta pică ITP fără prea multe discuții.
  • Nu te du cu rugină pătrunsă. Dacă este pe tablă, se poate rezolva cu chit/fibră de chit și vopsea. Dacă există în șasiu, cred că ar fi cazul de altă mașină.
  • Sistemul de iluminat ți-l poți verifica singur înainte, să nu ai probleme. Unii inspectori, fiind mai de treabă, îți verifică becurile înainte să intre la ITP mașina.
  • Mai există o problemă cu ITP-ul: oricând, mașina poate fi blocată pe stand din sistem de către inspectorii RAR. Adică se face un supracontrol al instituției unde se face ITP-ul. Vei rămâne cu mașina blocată în atelier, până ce vin cei de la RAR și o verifică. Spun asta pentru că trăim în România și știu că există și oameni fie mai săraci, fie mai tupeiști, ce vor să treacă ITP-ul cu șpagă. Este o practică întâlnită des la noi, de asta s-a și implementat acest supracontrol. Dacă vine supracontrolul și te știi cu probleme, nu vei trece, inspectorii fiind mult mai riguroși.
  • Încă o observație, tot datorită faptului că trăim în România și asta ne ocupă tot timpul: să zicem că ai trecut ITP-ul cu șpagă, ura, bei o bere în cinstea asta și pleci la drum. Pe drum, vei fi oprit de către echipaj RAR + Poliție pentru aceleași teste și se vede că ai ITP-ul luat cu ceva timp în urmă (nu știu să zic, dar, pentru siguranță, să luăm maxim 2 luni înainte). Dacă te găsesc cu probleme, ei vor putea să meargă la atelierul unde ai făcut ITP-ul și să verifice stand-ul, cum de ai trecut tu testele. Cazurile sunt rare, nu am ce zice, însă știu un caz, de asta fac observația asta. Dacă vă macină moral că puteți face probleme atelierului, ar fi bine să fie mașina pusă la punct.
Despre Inspectia Tehnica Periodica (ITP)

Lăsați un comentariu