Inspecția tehnică periodică (ITP o vom numi, că toată lumea îi spune așa) este controlul autovehiculelor în vederea stabilirii gradului de funcționalitate a acestora. Mai pe scurt, RAR-ul, alături de service-uri sau instituțîi acreditate RAR, efectuează pe niște standuri controale la mașină, unde ii dau un aviz și ești bun de mers pe drum cu mașină.
Ce presupune ITP-ul?
ITP-ul presupune controale a mașinilor pe platforme specializate. Platformele sunt prezente la instituțiile RAR din țară (fiecare județ are o reprezentanță RAR) sau la sedii acreditate de RAR. Sediile acreditate de RAR sunt verificate periodic pentru buna funcționare a acestor platforme. Se verifică:
- Actele cu care șoferul a venit la inspecție. Se corelează între ele și ulterior, seriile de pe CIV (Carte de identificare vehicul) & Certificatul de înmatriculare se verifică pe mașină, dacă toate sunt în regulă, pentru a nu cumva ca vehiculul să fie furată.
- Pentru cei ce au și instalație GPL, cum e cazul meu, se verifică dată expirării buteliei.
- Se verifică prezența extinctorului, trusei medicale, triunghiurilor reflectorizante și a vestei reflectorizante și valabilitatea primelor două.
- Inspectorul observă parbrizul, care nu trebuie să aibă fisuri în dreptul ștergătoarelor. Ce înseamnă asta? Toată suprafață pe care acționează ștergătorul trebuie să fie întreagă, acesta fiind de fapt câmpul vizual al șoferului.
- Se verifică numărul de kilometrii din bord, măsură asta fiind luată în special datorită samsarilor de mașini ce dau înapoi kilometrii, justificând o mașină mai puțin circulată și având vicii ascunse.
- Se face verificarea la noxele mașinii, cu un analizor de noxe de evacuare, pentru a vedea că se încadrează în parametrii normelor de poluare evidențiate în CIV. În cazul mașinilor pe GPL, se face verificare și pe benzină și pe GPL.
- Se verifică pe standul de frâne, unde se testează eficiența frânării mașinii. Testarea se face separat pe frâna față, frâna spate & frâna de mâna. Chiar recent am făcut ITP-ul iar normele de admisibilitate sunt de 70% față, 70% spate și 30% minim pentru frâna de mâna.
- Se verifică la stabilitate cu un stand ce induce vibrații în suspensia mașinii, testând articulațiile, amortizoarele și arcurile acesteia.
- Vizual se inspectează pentru scurgeri de lichide (în special cele de lichid de frână, chiar dacă eficiența lor a ieșit ok) și de rugină. Rugina de suprafață nu este luată în considerare, însă dacă există rugină ce a pătruns tabla sau șasiul mașinii, este compromisă structura de rezistență a mașinii.
- Ultima inspecție constă în verificarea întregului sistem de iluminat al mașinii, funcționalitatea ștergătoarelor și a lichidului de spălare.
Ce acte sunt necesare pentru verificarea ITP?
- Cartea de identitate a șoferului ce merge cu mașina la ITP. Nu este obligatoriu să se ducă proprietarul vehiculului, poate merge oricine.
- CIV-ul mașinii, în original.
- Certificatul de înmatriculare al mașinii, în original.
- Asigurare RCA valabilă la momentul efectuării ITP-ului, dovadă făcându-se acum și cu polița prezentă pe telefon.
Ce vehicule au nevoie de ITP?
Practic, orice vehicul ce circulă pe drumurile publice implică test ITP. Se face testare inclusiv la remorci.