Pe vremuri, mașinile nu erau complicate. Aveau un motor, o galerie de admisie, o evacuare, un volan, roți, cel mai de jos nivel și oamenii s-au descurcat fără probleme cu ele.
Cu timpul, mașinile au evoluat. Au evoluat pe bună dreptate, că ăsta-i firul logicii. Acum au apărut și mașinile electrice, care în decursul timpului tot așa au evoluat.
Încă un motiv pentru evoluția lor este poluarea. Știm cu toții că mașinile poluează, de asta au apărut normele de poluare.
Ce înseamnă normele de poluare?
- Euro 1 și Euro 2 au apărut cu scopul reducerii pur și simplu a poluării prin instalarea unui convertizor catalic al substanțelor nocive eliminate pe exhaustare al motoarelor termice (catalizator îi spunem noi). În plus, Euro 2 a impus și utilizarea unei sonde de oxigen pentru măsurarea punctului de rouă și stabilirea cantității de oxigen evacuată, iar în funcție de aceasta, se făcea reglajul amestecului. Preponderent, aceste norme de poluare au adus cu ele și injecția pe mașini, fie ea monopunct (un fel de carburator dar controlat de un ECU) sau multipunct (mult mai performantă).
- Euro 3 a mai umblat la norme, a impus limite exacte pentru hidrocarburi și diferențierea limitelor de oxizi de azot funcție de tipul motorului: pe benzină (Otto) sau pe motorină (Diesel). Totodată, atunci a apărut și obligativitatea producătorilor să monteze mufă de diagnoză OBD, cu sistem de diagnosticare.
- Euro 4 (unde mi se încadrează și mie mașina personal) a schimbat destul de mult industria auto. Pe lângă modificarea limitelor, producătorii au început să monteze pe mașinile produse cu motor Diesel, din 2006 DPF (Diesel Particle Filter) care are capacitatea de a reține 99% din particule (declarate atunci). Totodată, din ce am observat eu ca și mecanică, începând de atunci, măsurarea limitelor la motoarele pe benzină s-a făcut cu ajutorul a două sonde de oxigen: una înaintea catalizatorului, cea care era responsabilă de amestecul din motor al carburantului cu oxigenul, și o sondă după catalizator, care furniza date în special despre eficiența catalizatorului. Totodată, sonda 2 era responsabilă și de reglajele amestecului, în tandem cu prima sondă.
- Euro 5 a impus DPF ca obligativitate, începând cu 2011 și a stabilit limite clare de particule pentru motoarele benzină cu injecție directă.
- Euro 6 a avut ca scop reducerea cu o treime a nivelurilor permise de oxizi de azot al motoarelor Diesel si reducerea limitei de particule la motoarele pe benzină. Au apărut tehnologii cum ar fi AdBlue pentru reducerea catalitică selectivă (transformarea oxizilor de azot în apă + azot curat eliminat pe eșapament).
Au apărut și alte norme, Euro 6.2 și Euro 6.3 iar acum se lucrează la Euro 7.
Problema cea mai mare apare când aceste norme nu sunt respectate, pe lângă problema etică personală a poluării, este vorba și de sancțiuni aplicate în cazul în care ești prins.
În general, evoluția asta implică și anumite constrângeri asupra motoarelor. Cu cât evacuarea este mai restricționată, cu atât debitul de gaze este evacuat mai greu. Totodată, controlul asupra amestecului este calculat în general pe limita de amestec sărac, pentru eficiență la consum. Astfel, puterea mașinilor este influențată de acest lucru.
Ce sancțiuni pot fi?
- Datorită a afirmației de mai sus, multe persoane aleg să elimine catalizatoarele sau filtrele de particule pentru o evacuare mai eficientă. Deși acest lucru sporește puterea motorului, în realitate motorul calculat să funcționeze cu aceste restricții va avea depuneri sau temperaturi mai mari de ardere în camera de ardere, ceea ce va duce la uzuri suplimentare.
- Dacă duci o mașină SH la înmatriculat cu defecțiuni pe partea de control al evacuării, datorită testelor de poluare făcute de către cei de la RAR, nu ți se va face ITP: Este valabilă regula și pentru mașinile ce merg la ITP dar sunt înmatriculate.
- Dacă ești oprit pe stradă de către echipaj format din RAR + Poliție rutieră și nu ai în regulă cele de mai sus, ți se va reține certificatul de înmatriculare, primești intre 1305 si 2900 lei amendă (mai exact, amenda face parte din clasa a IV-a de sancțiuni, care înseamnă între 9 și 20 de puncte amendă).
În articolul viitor despre mecanică, voi face revenire la acesta deoarece voi explica propriu-zis cum se verifică la un motor pe benzină tot ce înseamnă sonde de oxigen.