Mecanică – Schimb de ulei & filtre DIY

Că m-am lăudat că ştiu să fac multe, e una, dar până acum nu am prezentat decât cum se face băutura… nah, la rumân tot la beutură îi stă capu’…

Astăzi fac un tutorial DIY despre cea mai simplă mentenanţă făcută la maşină: schimbul de ulei şi de filtre. De ce este necesară mentenanţa asta?

Înainte de toate, trebuie să înţelegem că uleiul este pentru maşină ce este sângele pentru om. Ai nevoie de un ulei bun pentru maşină pentru a funcţiona corect. Funcţionarea corectă se bazează pe un singur principiu din punct de vedere al uleiului: frecare redusă în motor. Ăsta e jobul principal al uleiului, motorul să se mişte cu o frecare cât mai mică. Ce se întâmplă dacă frecarea e mare? În primul rand, dacă îţi freci palmele, se încălzesc. Atât pistonul, cât şi blocul motor se încălzesc prin frecare. Diferenţa este că tu îţi freci mâinile special ca să te încălzeşti când ţi-e frig, în timp ce ele, dacă se încălzesc mai mult decât necesarul, se dilată şi apar frecări şi mai mari.

“Da, dar…” o să ziceţi, “în motor oricum e explozie şi temperatură înaltă!” De acord, dar ai un lichid de răcire ce circulă prin blocul motor şi chiulasă şi asigură o temperatură relativ uniformă, de ~92° la un motor în mers normal.

Frecare mare = uzură mare. Se uzează piesele deoarece prin frecare, se aşchiază una de alta şi apar particule de uzură de mărime micro. Acestea oricum apar, indiferent de uleiul folosit. Scopul este să fie cât mai puţine particule, cât mai mică uzura. De asemenea, la o frecare mare creşte şi consumul, deoarece creşte lucrul mecanic depus pe piston, bielă, vibrochen etc.

Schimbul de ulei şi filtre este singurul lucru preventiv bun ce se poate face. Păi şi cum se face?

Eu personal zic că simplu, dar asta şi pentru că o fac destul de des.

Materiale
  • Ulei de motor, ce îl alegi în baza specificaţiilor motorului pe care-l ai. De obicei, în manualul maşinii, se găseşte ce tip de ulei este. Mai jos e un exemplu din cartea de service a unui Suzuki Grand Vitara II, motor de 1.6 16V. Alt tip de ulei ce nu este recomandat pentru motor poate dăuna, cauzând frecări mari sau neajungând în punctele de ungere dorite. Uleiul urcă până la axul cu came, deci trebuie să aibă o vâscozitate ce asigură ungerea inclusiv acolo. Ar mai fi de ţinut cont inclusiv clasificarea conform normelor (ACEA sau API, de exemplu), unele manuale indică asta (vezi mai jos, indicaţie API SM, fiind cel mai bun la vremea aceea).
  • Filtru de ulei, rolul lui este de a menţine particulele rezultate din uzură (remember?) şi să menţină instalaţia de ulei amorsată. Asta înseamnă că filtrul de ulei are în interior o supapă ce nu dă drumul uleiului din traseu să coboare imediat cum motorul a fost oprit, ci doar într-un anumit interval. Am păţit să cumpăr filtru de ulei nou cu această supapă defectă şi să fiu nevoit să îl înlocuiesc. Recomand o firmă cunoscută pentru el, diferenţa de preţ fiind infimă (Mann, Mahle, Knecht, Hengst).
  • Garnitură buşon golire ulei, pentru o etanşare optimă. Nu vrem să pierdem uleiul proaspăt pus, nu? Recomandat este a se schimba la fiecare schimb de ulei.
  • Filtru de aer motor. Pentru funcţionare, motorul are nevoie de 3 elemente: combustibil, oxigen si scânteie (pentru benzină) sau compresie (pentru diesel). Oxigenul se trage prin aspiraţie (sau cu ajutorul unui supercharger/ a unei turbine), iar pentru un flow bun e nevoie de filtru nou.
  • Opţional: filtru de aer habitaclu (polen, în termeni populari) pentru aer curat în maşină.

Filtrul de aer

Se desface capota, se caută gura de aspiraţie a motorului pentru aer şi se urmăreşte tubulatura până la carcasa filtrului de aer. Se desface carcasa (e prinsă cu cleme, cazul maşinii mele, sau cu şuruburi, am mai văzut la alte maşini) şi e plug&play, scrie pe filtru cum se aşează în carcasă (this side up de exemplu).

Uleiul

Sub maşină e un scut de protecţie, acesta se dă la o parte (se scoate fie din cleme, fie din şuruburi) pentru a avea acces la şurubul de golire baie de ulei. Maşinile pot avea accesul permisiv fără a se demonta scutul. Se caută buşonul de golire (un şurub cu cap hexagonal sau cu cap imbus) şi se desface. Atenţie! Se pune un recipient de colectare ulei sub baie şi uleiul se reciclează! Service-urile auto ar trebui să îl recicleze cu uşurinţă. Eu, personal, îi găsesc altă întrebuinţare şi nici nu poluez natura cu el. După ce aţi desfăcut sub maşină, de pe motor desfaceţi şi buşonul pe unde se adaugă ulei, ca să nu se facă vacuum şi să curgă mult mai uşor.

După ce uleiul s-a golit, puneţi buşonul cu o garnitură nouă la loc. ATENŢIE! Nu strângeţi foarte tare, întrucât se poate strica baia de ulei şi asta implică mai multe costuri decât ar trebui… Ideal, se strânge cu cheie dinamometrică şi se strânge la cuplu prescris conform cărţii. Eu am spart o baie de ulei şi mi-am făcut rost de o dinamometrică după povestea asta…

Înainte de a pune buşonul însă, trageţi vasul colector sub filtrul de ulei şi îl desfaceţi şi pe acesta. Supapa din el va reţine puţin ulei cât să dea afară şi să polueze/păteze suprafeţe. De desfăcut, fie este monobloc şi se desface cu mâna sau cu o cheie specială de filtru de ulei (se găseşte şi în Auchan una), fie este tip cartuş şi atunci cu o cheie de mărime corespunzătoare, se desface capacul, se scoate şi se înlocuieşte cartuşul cu garnitura capacului. În cazul celui monobloc, înainte de montaj, umpleţi filtrul jumătate cu ulei pentru a nu porni motorul fără ulei de ungere la prima pornire şi ungeţi garnitura filtrului cu puţin ulei de motor, de jur împrejur. Filtrul de ulei se strânge la mână, dacă se strânge mai mult se poate gripa pe blocul motor, făcând dificilă desfacerea lui în viitor. Filtrul vechi se reciclează alături de uleiul de mai sus.

După montaj, pe sus se toarnă cantitatea de ulei prescrisă în manual (în cazul motorului meu, cantitatea ideală este de 4.5L). Porneşti maşina şi după un drum de aprox 10km, se lasă motorul la răcit şi se verifică nivelul pe jojă să fie ok. De obicei, nivelul e bine să stea spre maxim, nu peste!

Şi gata joaca! Aşa ai schimbat uleiul şi filtrele.

Filtrul de polen

Acesta se schimbă în general sub bord, dar aici depinde mereu de acces şi e stipulat în manualul de service. La mine, e în spatele torpedoului o casetă de unde se scoate şi unde se introduce celălalt filtru.

Vă recomand la sfârşit ca, dacă nu vă descurcaţi sau întâmpinaţi probleme, întotdeauna să mergeţi la un service. Un schimb de ulei mai mult de 100 lei nu este (manopera, în afară de piese). Pot apărea probleme dacă nu vă pricepeţi: o baie de ulei de aluminiu spartă sau din tablă cu filetul stricat, un filtru de ulei nemontat corespunzător, filtru de aer să obtureze tubulatura de admisie aer etc…

Filtre si ulei auto

Lăsați un comentariu