Am mai vorbit și voi mai vorbi despre debitmetrul de aer pentru că nu reușesc mecanicii să-și dea seama de cât de important este acest element al motorului. Și nici nu fac vreo mentenanță ca la carte atunci când li se cere…
Motoarele noastre merg datorită unor principii destul de simple:
- La motoarele pe benzină, intră aer în camera de ardere, se pulverizează combustibil și se aprinde o scânteie care detonează amestecul, producând energie cinetică.
- La motoarele diesel, intră aer în camera de ardere, se pulverizează combustibil la o presiune foarte înaltă și se aprinde amestecul datorită compresiei motorului.
De-a lungul timpului, aceste elemente au fost lăsate la voia sorții, controlate manual. La Dacia 1410 de pe vremuri aveam jigloarele de pe carburator care se reglau cu o șurubelniță și Dumnezeu cu mila! Ori nimereai reglajul, ori suflai în ele ca la balamuc.
Începând cam din perioada acceptării normei Euro 4 totul se controlează electronic: aerul este controlat cu senzorul de aer, informațiile ăstea sunt trimise către calculator pentru a calcula necesarul de combustibil, iar în cazul mașinilor pe benzină, un senzor de bătăi măsoară cât de lin merge motorul și reglează avansul scânteii.
În cazul motoarelor diesel, motorul comprimă aerul măsurat de senzorul de aer de aproximativ 20 de ori, crescând temperatura foarte mult. La punctul superior al pistonului se pulverizează o ceață fină de motorină care se aprinde datorită acestei temperaturi.
Vedeți legătura?
Ambele motoare au nevoie de aer și ambele motoare au nevoie să cunoască ce cantitate exactă de aer intră în motor. Toate astea sunt măsurate de senzorul de aer sau debitmetrul de aer (așa-l numim noi) și de aceea insist mereu cu importanța mentenanței lui.
De cele mai multe ori el se înlocuiește direct în service atunci când este defect sau când dă un cod de eroare, cum ar fi P0101. Dar aceste probleme ar putea fi evitate dacă ar fi curățat la fiecare schimb de filtru de aer (sau maxim două schimburi de filtru de aer).
Bine, domne, dar acolo e o construcție etanșă! Cum se poate murdări?
Simplu: aveți un filtru de aer care filtrează până într-un anumit punct, tocmai de aceea se recomandă înlocuirea lui. La un moment dat, o cantitate de praf va trece și de filtrul de aer și va face depunere pe interiorul acestui senzor.

Aveți două sisteme cuprinse în acest senzor de temperatură:
- Marcat cu roșu este termorezistența ce indică calculatorului temperatura aerului de admisie în motor. Știm de la orele de Fizică faptul că aerul este mai dens când este mai rece.
- Marcat cu albastru este un canal unde se găsesc alte termorezistențe ce își modifică valoarea în funcție de debitul de aer recirculat. Iar acest canal este realizat de ingineri în concordanță cu secțiunea pistonului camerei de ardere.
Toate aceste elemente sunt foarte sensibile la mizerie care depusă în timp poate duce la arderea termorezistențelor. Curățarea lor aduce numai beneficii, cum ar fi:
- Prelungirea vieții acestui element destul de scump de înlocuit.
- Un mers mult mai lin al mașinii. O zic la cald, după ce ieri l-am curățat și azi am mers cu ea.
- Un consum mai mic. Am văzut diferențe de 1 L/100 km la drum întins cu el proaspăt curățat, dar nu va fi mereu proaspăt curățat. E o chestie unică făcând diferența între murdar și curat.
Cum se face mentenanța asta așa de greoaie, încât toată lumea o ocolește?
Cam așa:

O poză face cât 1000 de cuvinte: cu soluția de la Liqui Moly pulverizați peste tot: în orificii și pe termorezistența de temperatură și lăsați la uscat cât faceți schimbul de ulei și filtre. Apoi montați la loc. Dacă începeți cu asta, are timp destul să se usuce.
Forma debitmetrelor diferă de la motor la motor, dar vă asigur că toate motoarele de la Euro 4 în sus au debitmetru. Ba îmi aduc aminte că Golf IV avea și o sită înainte. Vă imaginați depunerile pe ea în timp, nu?
Există câteva observații de care trebuie să țineți cont totuși:
- Achiziția soluției se face din magazine de specialitate, dar vă ține 100.000 de km fără probleme pentru că nu se folosește atât de des.
- Respectați indicațiile de pe flacon, mai ales cele de securitate.
- Nu puneți debitmetrul ud sub tensiune. Nu îl spălați, îl montați la loc, puneți mufa și plecați de pe loc. Toate termorezistențele se vor arde și veți cumpăra unul nou apoi.
În unele cazuri, această soluție vă poate scăpa de un cod de eroare apărut în bord. Chiar și așa, procedura asta este o mentenanță preventivă și nu garantez că rezolvați problema. Pot garanta însă că nu o veți vedea dacă faceți mentenanță mereu și veți simți diferențe notabile în mersul mașinii.

Lăsați un comentariu