GPL-ul este mit sau realitate?

Planează în aer întotdeauna întrebarea asta: GPL-ul este mit sau realitate? Ce înseamnă GPL-ul? Ce presupune GPL-ul? Sunt întrebări pe care toată lumea și le pune când vine vorba de acest combustibil. Hai să le luăm pe rând.

Ce este GPL-ul?

GPL este abrevierea pentru Gaz Petrolier Lichefiat. Acesta e un amestec de hidrocarburi, predominante fiind propanul și butanul. Procentele de propan și butan sunt mereu ajustate datorită anotimpurilor. La temperaturi mai joase, există mai mult butan, iar la temperaturi mai înalte amestecul este mai uniform. El este depozitat în recipiente sub presiune în formă lichefiată.

În general, mașinile ce funcționează pe GPL sunt și mai economice, și mai ecologice. Gazul ars în combustia internă nu are aceleași cantități de oxizi de azot pe evacuare.

Ce presupune o instalație GPL?

(sursa foto: Automarket.ro)

Eu am avut 3 mașini, toate cu GPL. Prima a fost o Dacia 1410 pe care așa am cumpărat-o, apoi a fost un Opel Astra F, la care am pus GPL în momentul în care mi-am dat seama că voi avea foarte multe drumuri de făcut către Curtea de Argeș și actuala, Suzuki Grand Vitara, cu GPL încă din prima zi de la achiziție.

Pe vremuri, instalația GPL era destul de simplă: aveai rezervorul de GPL, 3 electroventile de comutare alimentare combustibil, reductorul, un șurub de reglaj debitul la gaz manual și priză de alimentare. Știu de la Dacie că puteai regla amestecul de gaz (astfel, și puterea) foarte ușor din acel șurub, mașina putea porni direct pe gaz (era, de altfel, o calificare la “motor bun” dacă pornea așa).

Între timp, instalațiile au evoluat și au ajuns să fie cât mai automatizate cu putință, copiind valorile ECU-ului calculatorului și ajustând injecția optim. Gazul este distribuit pe injectoare dedicate fiecărui piston. Practic, este o nouă instalație de injecție.

Mituri sau realitate?

Q: Suferă motorul dacă merge pe GPL.

A: Parțial fals. O instalație de GPL reglată corect va face ajustarea injecției în camera de ardere pentru un amestec optim. Ceea ce nimeni nu spune este că, înainte de a monta o instalație pe GPL, trebuie să vă asigurați că injecția pe benzină este ață. De ce? ECU al GPL-ului copiază întru totul ECU-ul mașinii. Dacă sunt erori sau valori introduse incorecte, amestecul poate fi mai bogat (ceea ce implică depuneri semnificative pe EGR, clapetă de accelerație și eventuala înfundare a catalizatorului) sau amestec sărac (gazul are o cifră octanică mult mai mare și o putere calorică de ardere mai înaltă față de benzină. Un amestec sărac implică o temperatură foarte înaltă, ceea ce duce la fenomenul de “ardere a supapelor”).

Q: Conversia pe GPL crește costurile de întreținere a mașinii.

A: Adevărat. Pentru cei ce își montează instalație de GPL, există un cost pentru acest montaj (în jurul a 3000 de lei la momentul actual, funcție de tipul de instalație dorit). Totodată, la un număr impus de ore de funcționare a instalației, se prevede o revizie a filtrelor (2 la număr, unul în stare lichidă și unul în stare gazoasă), cât și o recalibrare (dacă este necesară) a ECU-ului de gaz. Conform cărții tehnice, există revizii inclusiv pentru injectoare & reductor. Deci, da, implică costuri suplimentare.

Q: Poate bubui butelia în portbagaj / sub mașină.

A: Complet fals. Butelia de GPL este executată din tablă destul de groasă (minim 6mm) și este testată ca fiind “recipient sub presiune” și autorizată ISCIR de către furnizorul de butelii către cei ce instalează GPL auto. Observația ce trebuie făcută este ca butelia să fie autorizată! NU umblați cu butelii improvizate (când am văzut butelii de aragaz prin portbagajele mașinilor, mi-a stat mintea în loc) și respectați termenul de 10 ani de schimb al buteliei, întrucât doar atât este valabil ISCIR-ul pentru ea.

Q: Mașina nu va mai porni și funcționa cum trebuie, în special iarna.

A: Fals. Deși pe vremuri, cum am specificat, mașinile porneau și direct pe GPL, în zilele noastre, acest lucru nu mai este valabil. Există senzori de temperatură direct pe reductor ce măsoară temperatura antigelului. Standard, temperatura minimă a antigelului din reductor la care trece pe GPL este de min 40°C, astfel, pornirea se face obligatoriu pe benzină și, cât timp motorul este rece și are și jocurile mult mai mari, va funcționa pe benzină.

Q: Performanța motorului nu mai e aceeași.

A: Parțial adevărat. Așa cum am zis, ECU-ul GPL-ului copiază datele din ECU-ul mașinii, cel care citește toți senzorii și face adaptarea timpilor de injecție pe gaz pentru a asigura un raport stoechiometric optim între gaz și aer. Ceea ce pot spune, din experiență personală, este că GPL-ul, la turații înalte, nu furnizează aceeași putere la mașină ca benzina. Dacă îți cunoști mașina în întregime, vei simți o scădere de putere. Nesemnificativă, că GPL nu montăm pe Porsche (deși se poate), dar există totuși putere mai mică.

Q: Spațiul din portbagaj este mai mic.

A: Complet adevărat. Sunt în situația în care nu am putut monta butelia sub mașină fiindcă am roata de rezervă în spatele mașinii. Datorită montajului în portbagaj, spațiul s-a redus drastic (care și așa era mic). Există butelii toroidale ce pot fi montate în locul roții de rezervă, însă roata de rezervă apoi va fi în portbagaj. În cazul acesta, se poate păstra spațiul util intact cu un kit de pană ce înlocuiește roata de rezervă.

Q: Alimentarea cu GPL este anevoioasă.

A: Tocmai ce am discutat despre asta luni. În general, nu există probleme de alimentare. De menționat aici este faptul că alimentarea în stațiile GPL se va face doar de către personalul autorizat. Vedeți cazul Crevedia. Asta poate duce la timpi mai mare de așteptare la încărcarea cu GPL.

Dacaă știți alte ideologii sau mituri, vă rog să le spuneți și le putem dezbate împreună. Există și lucruri de care eu nu știu și cu siguranță pot învăța de la voi.


Lăsați un comentariu