Am avut și eu o scăpare și o pornire săptămâna trecută să dau o cheie la motoretă, să mă pregătesc temeinic cu ea de mers. Asta n-am făcut-o de ceva vreme. La modul: anul trecut nu am avut timp de ea mai deloc. Am mers cred de 2 ori tot anul.
Aș fi vrut să am, sub cuvânt de onoare, dar am avut programul așa de încărcat încât numai de mers pe motocicletă n-aveam chef. Așa că anul ăsta am zis că vreau să merg, tată, cu ea nu știu cât.
Gândurile erau făcute foarte frumos: alternez mersul la muncă între motocicletă și bicicletă, apoi ies în țară cu ea. Mamă, nici filmele alea din Vest nu puteau reda ce gândeam eu.
Așa că am pus mâna pe 5L de benzină, bateria din casă luată de pe redresor, o trusă de imbusuri, cheile de la motocicletă și m-am apucat:
- Am desfăcut carenele și am montat bateria la locul ei.
- Am montat la loc carenele.
- Am șters-o un pic de praf să fiu și eu în trend cu lumea.
- Am pus benzina în rezervor.
- Am pus contactul.
Și i-am dat o cheie. Cheie care a făcut-o să pornească greu, dar a pornit. După vreo 3 minute de mers, m-am trezit cu balta de benzină sub ea, benzină care a curs pe eșapamentul încins și… s-a aprins. Norocul meu e că am avut viteză de reacție, oamenii din împrejurimi au pus mâna pe extinctoare și cred că într-un minut am stins tot.
Menționez de pe acum că nu s-a întâmplat nimic grav. Nici măcar un cablu nu a ars pe motocicletă, mie nici un șiret, iar totul a fost stins cum trebuie. Că după ce am stins, îmi tremurau picioarele mai rău decât piftia în farfurie, asta e partea a doua. Dar atunci măcar am avut puterea să mă mobilizez să nu fac ceva grav.
Ce s-a întâmplat de fapt?
Motocicleta este pe carburație, iar carburatoarele au niște garnituri ce se umflă în contact cu benzina la valoarea lor prestabilită din fabrică. Așa se asigură etanșeitatea fără a se bloca ceva în ele.
Principiul unui carburator o să îl explic în zilele următoare, dar trebuie să înțelegeți că ele au un cui ponto (un limitator mecanic) care închide admisia de benzină în carburator, unde se face un mic depozit de combustibil.
Nemaifiind pornită, garniturile ăstea s-au strâns atât de tare încât pur și simplu au dat pe lângă toată benzina luată din rezervor.
Ce e de făcut?
Există chit de reparație pentru carburatoare, chit care include tot ce înseamnă garnituri și cauciuc rezistent la combustibil. Se face înlocuirea, reglaje și se montează la loc. Asta, alături de o curățare temeinică a lui, pentru că benzina stătută cumva se transformă într-o gumă.
Concluzii:
Asta intră tot la categoria „mentenanță” pentru că aceste carburatoare în teorie se servisează la 2 ani. Iar dacă cumva motocicleta este stată, este bine a se verifica înainte de orice cursă carburatoarele. Unii proprietari aleg să lase benzina în ele, să fie pline și să băltească pentru a menține garniturile în stare ok. Ba mai mult, cel mai indicat este să mai fie pornită și iarna.
Deci, mă apuc de desfăcut… (sursă foto: Freepik)