Gata cu vacanța și fiți atenți aici la un om care a crezut că știe el tot și a învățat din mers… M-am dat de ceasul morții cu schimbatul de bujii și am vrut să mă apuc de ele în perioada asta de vacanță din pricina unei porniri greoaie a motorului pe frig. Dar după ce am studiat eu în stânga și în dreapta, am ajuns la concluzia că nu acolo trebuie umblat.
În primul rând, așa cum am zis, pornirea pe perioada de iarnă se face diferit față de vară, la modul că inclusiv manualul spune cum se pornește. Și așa am rezolvat doar jumătate de problemă. Cealaltă jumătate a stat în mintea mea seacă de a interpreta lucrurile.
Mereu am zis că schimbul de filtre și ulei sunt esențiale pentru un utilaj care funcționează cu combustie internă, fie el pe benzină sau pe motorină. Alături de cele menționate mai sus sunt și alte piese de uzură ce se schimbă după un anumit interval de timp preventiv, nu după ce au picat.
Cu mențiunea că difernețele dintre motoarele pe benzină și diesel sunt din ce în ce mai mici în ultima perioadă, pentru cele pe diesel avem câteva lucruri mari și late ce se înlocuiesc, anume:
- Uleiul, care influențează viața motorului, dar și a turbinei pentru că asigură ungerea lagărelor turbinei. Și știm cu toții că atunci când o turbină o ia pe ulei pe acolo o ia.
- Filtrele, în care sunt incluse: cel de ulei (normal), cel de aer (la fel de normal), cel de polen (că ținem la sănătatea noastră pulmonară) și cel de motorină.
Ei bine, iată cum marele mecanic wannabe de pe acest site a dat-o de gard:

Acolo scrie că filtrul de motorină se schimbă o dată la 48.000 de kilometri. Păi dacă ne luăm după calitatea motorinei care este vai mama ei în țările balcanice, el se schimbă la maximum două schimburi de ulei (adică 20.000 de kilometri), iar în unele manuale veți găsi asta.
L-am schimbat la 45.000 de kilometri (știu exact pentru că am avut perioada de mentenanță dată de fostul proprietar și ce schimburi a făcut), iar eu mă miram de ce pornește greu. De altfel, am cerut și părerea unui mecanic cu care vorbesc eu toate prostiile, iar reacția lui a fost:
Mai pornește?
Mai pornea, dar săraca numai ea știa cum pornea de greu.
Ce probleme pot apărea dacă nu se înlocuiește filtrul de motorină la timp?
- Avem pornirea greoaie a motorului pentru că filtrul de motorină la acest model de mașină (și la altele care au capsulat filtrul) face și preîncălzirea motorinei în el:

- Consum mărit, ceea ce am observat și la mine: de obicei la un drum întins pe autostradă am un consum de 7.1% dacă am regenerare pornită și 6.2% dacă nu am regenerare pornită. Crescuse la 8.9%, ceea ce era enorm, iar regenerările erau din ce în ce mai dese.
- Putere scăzută. Contrar așteptărilor în care mai multă motorină dă mai multă putere, puterea era de fapt mai scăzută. Vom discuta mai mult și pe acest subiect, însă trebuie menționat și acest aspect.
- Ultima chestie de care trebuie să ținem cont e oprirea mașinii în staționare. Asta e o soluție de avarie în cazul în care acel filtru nu este înlocuit, dar se întâmplă. S-a întâmplat și la benzină.
Înlocuirea diferă de la model la model, dar e similar: se desface și se montează cel nou. Mi-a luat 15 minute să fac toată procedura. Ceea ce e de menționat însă e amorsarea sistemului de motorină. Nu avem pompă de motorină în rezervor ce face transferul așa cum se face la benzină. Dând la automat, pompa de motorină de înalte (montată pe motor prin distribuție) va învârti în gol aerul existent pe traseu, fără a amorsa. Acest lucru duce la imposibilitatea de pornire a motorului, dar și la uzura prematură și accentuată a pompei de înalte.

Amorsarea se face cu o pompă specială de amorsat care este universală pentru mai multe modele, iar diferența va apărea la metoda de conectare. Mulți mecanici aleg să lase această pompă permanent montată pe mașină, altele o au deja montată din fabrică. Eu fac cum zice manualul: o scot după ce se face amorsarea.
După 20 de minute de muncă asiduă în care am avut timp și de odihnă, filtrul a fost înlocuit, pornirea a avut loc fără mari probleme, la rece deja nu mai avem probleme iar consumul a scăzut simțitor. Chiar ieri am avut 6.8% cu regenerare pornită, ceea ce pentru o matahală de 2.2 este foarte bine.