Faza lungă și mirajul vizibilității noaptea

De dimineață m-am trezit și m-am apucat din nou, din febra voturilor, să caut, să fac, să dreg, să văd ce s-a mai discutat. Vreau să fiu la curent cu asta pentru că următoarele două săptămâni sunt foarte distractive. Pardon, o săptămână și jumătate.

Printre ele am dat de un videoclip ce mi-a adus aminte de mai multe situații în care am fost eu pus, în special din cauza luminii de drum sau, pe românește, faza lungă a farurilor.

Ce înseamnă faza lungă?

Faza lungă sau luminile de drum (așa sunt numite în codul rutier) sunt folosite STRICT pe drumurile neiluminate. Asta înseamnă în general în afara localităților. Acum, dacă eu merg în satul meu de la țară, o bună porțiune din drum nu e iluminată public, deci pot folosi luminile de drum.

Bun, acum povestesc prima situație în care am fost și în care nu am avut posibilitatea de a folosi luminile de drum: în toată viața mea de șoferie am avut două accidente mai dure, unul soldat din cauza cuiva care a ieșit din parcare și nu s-a asigurat, iar altul din cauza unei cavaline, un mânz care mi-a sărit în față.

Dat fiind faptul că de pe contrasens veneau mașini și nu puteam folosi luminile de drum, nu am apucat să zăresc animalele pe marginea drumului. Acesta a sărit, nu mă întrebați de ce că nu citesc gânduri, direct în fața mașinii mele și l-am luat pe capotă cu aplauze. Aici e vorba de ghinion, singurul noroc fiind o viteză cumva adaptată condițiilor de drum. Am avut o viteză mai mică față de obicei și ăsta e motivul pentru care azi scriu.

Dar există și cealaltă situație: o rudă de a mea, o persoană ce conduce de ani buni și este șofer profesionist, cu toate atestatele luate și care activează ca șofer profesionist, conducea într-o seară pe DN7C, drumul ce leagă Pitești de Curtea de Argeș. Într-una din localități, la ieșirea ei, pe jos era un om cu o bicicletă în stare de ebrietate, iar pe contrasens oprise o mașină cu niște tineri, pe avarii și cu faza lungă aprinsă.

Ghiciți ce s-a întâmplat?

Șoferul de mai sus, profesionist fiind, a fost orbit de faza lungă a mașinii oprite, nu a văzut tinerii care făceau semne să se oprească, nu a văzut nici omul, nici bicicleta pe jos și l-a luat cu bara față. Bineînțeles că atunci când l-a văzut a pus frână de urgență, nu l-a lovit la viteza reală, ci cu un 20 de km/h. Dar tot l-a băgat în spital.

Dosar penal deschis, declarații luate de la om din spital după ce și-a revenit, dovada că era în stare de ebrietate, toate s-au închis ca la carte, omul a ieșit din spital pe picioarele lui și tot așa. Timp pierdut aiurea și lovitura luată de om.

Credeți că dacă luminile de drum erau dezactivate, se mai întâmpla chestia asta? Dacă mașina avea doar fază scurtă, nu și pe cea lungă aprinsă, cetățeanul turmentat putea fi zărit de mai departe și evitat cu brio.

Așadar, azi vreau să dau niște sfaturi șoferilor, dar și pietonilor. Vine iarna, bate-n poartă, e colea după colț, ziua s-a scurtat, noaptea s-a lungit:

  • Folosiți luminile de drum (faza lungă) doar pe drumuri neiluminate. În locurile luminate treceți pe lumini de întâlnire (fază scurtă). Așa puteți evita să orbiți șoferul din fața voastră.
  • Schimbați faza lungă cu scurtă un pic mai repede față de cât zice codul rutier, adică 200 de metri. Nu, treceți pe fază scurtă mai devreme. Acum avem faruri cu LED, Matrix, BI-Xenon și mai știu eu ce tipuri de becuri montate pe mașini. Ăstea luminează mult mai tare față de becurile cu halogen, motiv pentru care 200 de metri ar putea fi insuficienți. Vedeți mașină pe contrasens mai departe? Gândiți-vă din timp să treceți pe fază scurtă.
  • Cea mai importantă lecție, predată de tatăl meu când eram șofer, este asta: nu te uiți niciodată în farurile celui din față, indiferent de ce lumină are. În cazul în care el e pe fază lungă, vei fi orbit și dacă NU te uiți. Caută linia de pe marginea drumului să te ghidezi după ea și dă-te cât mai aproape de ea. Luând în calcul DNCB-ul care e marcat d-ici colea, caută marginea drumului și urmărește-l până treci de orbire.
  • Dragi pietoni, vă rog cu inima deschisă ca noaptea, mai ales pe ploaie și nu numai, să nu mai purtați haine închise la culoare. Făceți-vă un obicei să aveți o culoare deschisă pe voi: căciula, fularul, adidașii, orice. E așa de rău să conduci noaptea și să îți apară brusc un pieton în față, se poate lăsa cu un accident grav.

Vă mai dau un sfat și cu ăsta închei: când conduci noaptea, fă-ți un obicei să îți dai seama de imaginea de ansamblu. În general tu conduci noaptea și priveliștea rămâne aceeași: lumini la casă, lumini de pe stradă, mașini parcate, drumul gol. Dacă în negura nopții se mișcă ceva sau apare o umbră subtilă în lumină, încetiniți, fiți atenți. Lunar evit un accident așa.

P.S. Când zic că evit un accident, mă refer că sunt preventiv, încetinesc și sunt atent. Nu evit un accident ca la Formula 1.

(sursă foto: Freepik)


Lăsați un comentariu