Hai să facem așa: dacă data trecută v-am vorbit despre ceea ce implică școala de șoferi și toate etapele prin care trebuie să treceți, nici examenul moto nu e mai prejos.
Când vă gândiți la examen pentru o categorie, probabil voi vă gândiți ca la auto: vă găsiți cu toții (elevi, examinatori, instructori) la un punct de întâlnire declarat de către toată lumea, vă luați inima în dinți, cu martori prezenți în mașină, cu examinatorul în dreapta și vă apucați să dați examenul.
După 30 de minute, ori veniți țopăind de fericire, ori vă aduce examinatorul.
Ei bine, la motocicletă nu e așa. De fapt, examenul e mult mai amplu pentru că este împărțit pe etape. Să le luăm pe rând:
Etapa teoretică
Aici situația e câtuși de cât simplă. Cu un mic ajutor de la site-ul DRPCIV, se face o programare pentru depunerea dosarului în vederea examinării. După ce se face programarea, acolo veți vedea toate actele necesare cu care trebuie să vă prezentați la ghișeu.
În cazul în care doriți să mergeți cu aceeași școală moto cu care am mers și eu, nu vă stresați cu actele. Dosarul vine complet de la școală după absolvirea tuturor orelor (ATENȚIE! Tuturor orelor include și orașul. Ei dau dosarul după ce sunt siguri că voi sunteți capabili să susțineți toate etapele.)
În ziua <x> mergeți la ghișeu, vă înregistrați, mergeți aranjați de buletin că faceți poză nouă și vi se va comunica data în care va trebui să dați examenul practic. Până acolo însă va trebui să dați proba teoretică, ce nu se face cu programare.
Sfatul meu?
Vă programați cât mai de dimineață posibil, mergeți acolo, faceți tot ce e de făcut la ghișeu și apoi vă așezați la coada de „sală”. Acolo veți da un examen compus din 20 de întrebări. Bifați 17 minim și ați luat! (exersați-vă mâna aici)
După „absolvire”, mergeți la un ghișeu (se tot mută ghișeele, acum nu știu să vă zic exact, acum 4 ani era lângă sala de examinare) să confirmați luarea examenului teoretic. O dată luat, e valabil pe toată perioada în care e valabil și dosarul (adică se dă doar o dată).
Etapa Practică, ce are 2 sub categorii, dar la fel de importante:
Poligonul
Vine ziua examinării, zi în care trebuie să fiți la ora 8:00 în poligonul unde ați făcut școala (în general poligoanele sunt acreditate de către Poliție și sunt mai multe școli acolo). Unele școli vă vor sfătui să veniți de la 7:00 ca să vă refamiliarizați cu mișcările înainte de examen. Emoțiile, de cele mai multe ori, își spun cuvântul.
Ei bine, la momentul examinării, aveți de muncă:
![](https://i0.wp.com/fiiutil.ro/wp-content/uploads/2024/04/image-3.png?resize=761%2C326&ssl=1)
![](https://i0.wp.com/fiiutil.ro/wp-content/uploads/2024/04/image-2.png?resize=766%2C305&ssl=1)
Nu intru mult în detalii, deoarece veți face toate aceste manevre în timpul școlii. Le enumăr sub forma unei liste:
- Pornirea, unde motocicleta e „pe liber” și pe cric, lângă intrare. Se va împinge până la punctul de plecare, de unde se pornește.
- Slalom printre jaloane, la o viteză care vă ajută pe voi să o faceți.
- Încadrare între cele 3 rânduri de jaloane înainte de a începe vestitele 8-uri. (mulți pică aici pentru că ratează un rând)
- 8-urile, care se fac câte 3 pe fiecare parte (adică 3 pe stânga, 3 pe dreapta).
- La ultimul 8 (nr. 3 pe dreapta) se va ieși conform schemă și vă veți încadra între liniile marcate în poligon, unde veți merge cu mâna stângă ridicată, controlând doar cu o mână (sfat: mergeți cu mai mult de 10 km/h, deoarece motocicleta se stabilizează singură la o viteză mai mare).
- Întoarcere și Accelerare la 50 km/h.
- Evitare obstacol (pentru neclarități, îl veți evita cu 50 km/h, nu se admite frână).
- O zonă de frânare ușoară.
- Zona de întoarcere, urmată de accelerare la 30 km/h.
- Evitare obstacol la 30 km/h.
- Accelerare de la 30 km/h la 50 km/h.
- Frânare de urgență cu oprire între liniile marcate de final.
Știți care e frumusețea în examenul de poligon? Aveți doar 3:30 minute să faceți tot ce e mai sus. Dacă ați făcut traseul ăsta înainte de examen (și l-ați făcut, bag mâna în foc) destul de des, puteți scoate și sub 3 minute. Însă nu ar trebui să vă grăbiți. 3 minute și 30 de secunde sunt arhisuficiente pentru tot ce e acolo.
Ultima etapă în tot poligonul este oprirea motocicletei, ce constă în: oprirea motorului din cheie, punerea motocicletei pe cric și dat jos de pe ea. DOAR când aceste condiții au fost îndeplinite, cronometrul se oprește!
Traficul
După examinarea în poligon a tuturor candidaților, se trece la partea de trafic. Examenul de trafic este pe un traseu prestabilit de către instructorul moto, care va merge în spatele tău și îți va oferi indicațiile primite de la examinator.
Examinatorul va merge și el în spatele tău, într-o mașină pusă la dispoziție de către școala moto, pentru a putea nota felul în care te descurci.
Comunicarea este așa: Examinator <—> Instructor —> Tu. Nu primești instrucțiuni directe de la examinator, iar instructorul și examinatorul comunică permanent.
În teorie, examenul de trafic durează 30 de minute. În practică, eu am fost gata în 5, pentru că poligonul e cam decisiv. Dacă ai fost ok în poligon, nu prea ai cum să nu fi și în trafic. Mai ales dacă deja ești posesor să zicem de B.
Ai trecut toate probele? Bravo! Ai luat examenul! Acum îl aștepți cuminte acasă prin poștă.
Nu ai trecut? Băi, îmi pare rău, dar nu te demoraliza! DRPCIV impune 6 ore obligatorii suplimentare și cere o dovadă de la școală pentru aceste ore, iar perioada de standby pentru a depune din nou dosarul este de 15 zile. Cu puțină muncă (și perseverență), îl iei data viitoare.
(sursă foto: Freepik)