EGR-ul și rolul lui la mașini

Am niște probleme cu mașina de la țară, motiv pentru care m-am apucat de mai multe lucrări de mententanță, printre care și să curăț EGR-ul.

Mașina asta a mea de la țară m-a scos din multe rahaturi. Practic, cu ea este posibil traiul la țară în niște condiții mult mai frumoase. Cu ea am cărat toate materialele sus, cu ea am făcut tot ce am făcut.

Problema se pune că nu am apucat să îi fac nici o mentenanță mai serioasă. Mai pe scurt, nu am băgat niciun ban în ea, dar am pretenții să meargă unsă. Merită să o pun la punct. Nu mă leg de caroserie, ăla-i alt subiect, mă leg de motor și funcționalitate.

Are o singură problemă: ezitare la accelerare. Seamănă cu o lipsă de putere ce pare a surveni din mai multe cauze:

  • Aprindere defectuoasă, că doar am vorbit în nenumărate rânduri că aprinderea la mașină este în general ușor de întreținut, dar pretențioasă.
  • Alimentare proastă cu combustibil, implicând filtru și pompă de benzină în pioneze.
  • Mizerii depuse în interiorul componentelor esențiale ale motorului.

Multe persoane cu care veți vorbi vor zice cam așa despre EGR:

O nenorocire pentru motoarele noastre, domne! Le limitează de nu se poate!

O dată înfundat, adio motor, că merge foarte prost…

Și alte afirmații de genul. Am auzit o grămadă. Hai să înțelegem mai exact ce face acest EGR și de ce e, la momentul actual, vital pentru motorul nostru.

Ce este EGR-ul?

EGR înseamnă “Exhaust Gases Recirculation” și fix asta face: recirculă gazele arse către motor, pentru un plus de putere și pentru un nivel de poluare mai scăzut. Chiar dacă vă vine greu a crede, amestecul de vapori de gaze pot ajuta la combustie și chiar și la economia de combustibil.

Cum funcționează un EGR?

Treaba e destul de simplă. În poza atașată (și cel pe care l-am curățat recent) avem un EGR acționat pneumatic (mai degrabă vacuumatic.) El are o membrană căreia atunci când îi este aplicat vacuum, face posibilă recircularea gazelor. Vacuum-ul este acționat întotdeauna într-un mers constant, nu în accelerare. Când accelerăm, EGR-ul stă cuminte într-un colț, așteptând noi comenzi de deschidere.

Problema este cu aceste gaze recirculate că ele fac depuneri. Multe. De acest EGR beneficiază mașinile pe Benzină dar și Diesel, iar la mersul pe motorină, depunerile sunt mult mai mari față de benzină.

La mașina de la țară am găsit cam asta:

Poza este preluată, dar este același EGR și am găsit la fel de înfundat

În partea de jos (montajul este invers față de poză) pe unde intră gazele era înfundat complet. Asta s-ar traduce într-o oprire a recirculării gazelor.

Ce probleme apar cu un EGR înfundat?

Sunt 2 situații în care EGR-ul poate fi declarat nefuncțional:

  • Când EGR-ul este înfundat și blocat pe închis. În cazul de față, nu se mai recirculă gazele, motorul fiind capabil să facă un amestec bun doar cu aer și combustibil. Efectul este un consum mărit deoarece trebuie cumva suplinită lipsa gazelor arse.
  • Când EGR-ul este parțial înfundat, dar blocat pe deschis. Este cazul cel mai nefericit, mai ales că se simte foarte rău în accelerare. Dat fiind faptul că el e blocat pe deschis, în momentul accelerării, motorul trage aer fals. ECU nu poate ajusta acest lucru, dă eroare și întră intr-un modul “by-default”.
Bine bine, dar ce e de făcut?

Simplu și eficient, mie mi-a luat 15 minute să îl rezolv. Tot ce aveți nevoie (cel puțin in cazul mașinilor mele, pentru că la ambele am avut probleme și la ambele am folosit aceleași scule) este:

  • O cheie (fixă, inelară sau tubulară, ce vă e la îndemână) de 12 mm. Atât este capul șurubului în cazul meu. Unele au 13 mm, unele 10 mm, capete uzuale. Inginerii de la Suzuki sunt mai cu moț.
  • O garnitură nouă pentru EGR. Cea veche se curăță atât de pe corpul EGR-ului cât și de pe corpul clapetei de admisie (sau la mașina mea mai nouă, de pe chiulasă, direct).
  • Un spray de curățat frânele sau un spray de curățat carburatoare. Am lucrat cu ambele, spray pentru frâne la mașina nouă și pentru carburator la cea veche. Cel de carburatoare dizolvă mai bine mizeria.

Desfaceți EGR-ul, îl scoateți de acolo, curățați cu atenție (ATENȚIE!) locul unde vine montată piesa pentru a putea pune noua garnitură. În general, corpul pe care vine montat este din aluminiu, iar garnitura se răzuie de pe suprafața planată. Zic atenție pentru că trebuie să răzuiți cu grijă să nu faceți șanțuri în suprafața de montaj, pentru a nu deteriora acea planeitate.

O dată demontat EGR-ul, împroșcați interiorul cu spray. Dacă e blocat pe închis, dați din abundență și lăsați-l să acționeze. Dacă e blocat pe deschis, o să vă dați seama când s-a curățat pentru că se va închide.

Bonus tip!

În cazul EGR-ului meu, am pus un furtun pe supapa de vacuum și am supt (da, ați citit bine) aerul cât să pot acționa membrana pe deschis, al meu fiind blocat pe închis. Așa am putut curăța bine tot interiorul.

Cam așa arată după execuție:

Iar în ultima poză vă las EGR de la un coleg de facultate. El a curățat și tubulatura de admisie, sistemul fiind un pic diferit. Ce era în tubulatură, era și în EGR.


Lăsați un comentariu