Acuș vine sezonul moto și o dată cu el și oamenii ce vor să devină motocicliști. Nu am altceva în afară de cuvinte de laudă pentru astfel de oameni, felicitările mele și să vă bucurați de cât mai multe plimbări posibile cu motocicleta după ce vă luați permisul.
Dar vă rog eu din inima mea, pe cuvântul meu de onoare că o spun cât pot eu de sincer, apreciați-vă viața!
Conform legislației în vigoare, în articolul 36, alineatul 2, găsim așa: “Conducătorii motocicletelor, mopedelor şi persoanele transportate pe acestea au obligaţia să poarte cască de protecţie omologată.” Pe scurt, atât impune legea a se purta.
Sincer v-o spun, bine că măcar atât se sugerează. Că dacă ar fi după noi, nici măcar atât n-am purta…
Dar nici nu vă imaginați cât de mult vă poate ajuta un echipament complet de motocicletă. Bine, acum, dacă voi mergeți cu mai mult de 100 km/h prin oraș, mă scuzați, dar mergeți un pic mai repede și decât îngerul vostru păzitor care nu vă mai poate proteja, darămite echipamentul.
Într-un trafic obișnuit, în care se circulă civilizat, un echipament complet de moto te va scuti de posibile leziuni. Imaginați-vă următorul scenariu:
Mergeți liniștiți pe Splaiul Independenței cu 60 km/h, pe banda din mijloc și în fața voastră sare o altă mașină pentru că a văzut ceva pe stradă și nu vrea să facă rău. Nu vă vede și vă taie calea.
Vă dezechilibrați și cădeți din mers. Cu un echipament moto: nu vă zgâriați, nu vă loviți și plecați pe picioarele voastre. Fără, posibil și să se rupă un picior, să vă zgâriați atât de tare încât să faceți o infecție sau mai știu eu ce.
Acelasi lucru se poate întâmpla și dacă ești mai slab la început și cazi efectiv din picioare cu motorul.
Știu, știu… E anevoios să îl porți, mai ales vara, e și greu, te simți ca soldații plecați la război pe vremuri. Mai e și cald frate. Nici un argument de genul nu își mai are sensul dacă rămâneți cu sechele după un accident. Plus că există și variante ce nu vă încing în trafic.
Hai să vedem ce înseamnă de fapt un echipament moto complet (și bun):
- Casca. După cum am zis, asta e reglementată și prin lege să fie omologată. De aici, posibilitățile sunt infinite, de la cască de enduro, la cască de viteză. Ar trebui ținut cont de:
- Omologare: Mulți vom fi tentați să zicem că omologările sunt un nimic, nu fac decât să vândă anumite produse. Ei bine, aici aveți un exemplu de standard (DOT pe numele lui) în care explică exact ce testează la acea cască ce zice că are omologare.
- Domeniu de utilizare: aici trebuie să țineți cont de zona în care circulați preponderent:
- Teren / ENDURO – Cască deschisă cu ramforsări, ușoară.
- Circuit – Cască dintr-o bucată cu acoperire completă a feței.
- Adventure / Cruising – Cască Flip-up.
- City (scuter) – Cască open-face.
- Calitatea de producție și comfortul ei: casca se ia doar probată. Ea trebuie să fie fixă pe fața motociclistului, să nu joace. Doar așa poate proteja capul. De altfel, ea se poartă doar legată sub gât, pentru a nu sări de pe cap în caz de impact.
- Geaca destinată moto: Aici nu vorbim de gecile ălea de piele cu stickere. Singurul atu al acelor geci este că protejează la zgârieturi, maxim. Vorbim de o geacă ce are buzunare special concepute pentru a purta protecții la impact pentru: coate, umeri, spate. (ăstea-s obligatorii).
- Pantaloni moto: Din nou, pantalonii de piele îi poartă persoanele ce vor să poarte pantaloni de piele, nu să se protejeze. Spre exemplu, eu am niște blugi moto făcuți pe comandă. Materialul nu este un blug simplu, care crapă la orice frecare mai dură, ci este un material gros, care rezistă la frecare (testat), are kevlar pe marginile șoldurilor (cu posibilitate de inserție protecții) și buzunare speciale destinate protecțiilor genunchilor.
- Mănuși moto: nu are rost să zic că mâinile sunt cel mai de valoare instrument la manevrarea motocicletei. Marea majoritate a comenzilor sunt acolo, așa că protecția lor e musai. Ce recomand aici e să fie cu strat dur pentru articulațiile de la pornirea degetelor.
- Bocanci moto: aici e o tevartură în jurul unor bocanci de piele scumpi rău, am văzut multe discuții, în care efectiv oamenii cumpără bocanci și cască scumpă și merg în tricou și bermude (avem și oameni “normali” la cap care poartă șlapi.) Principalul este: să acopere glezna complet, să fie rigizi și botul lor să fie dur (metal sau plastic dur), ajută la schimbatul de viteze.
Mai sunt și alte echipamente ce pot fi purtate, dar deja te duci departe ca și gândire: sunt gulere ce țin gâtul fix pe tot parcursul drumului, protecții cu airbag-uri etc. Nimic nu te poate salva dacă alergi ca un nebun motocicleta. În cel mai rău caz, nu te dezintegrezi, rămân legate toate membrele…
Aveți grijă de voi și plecați la drum (mai ales învățăceii) cu o mentalitate bună: suntem invizibili pe stradă datorită mărimii și agilității noastre. Ne protejăm noi mai degrabă, că alții n-or s-o facă.
(sursa foto: Școala Moto AMI)