Discuri de frână: tips&tricks


Deoarece am discutat intens zilele trecute despre frânele mașinii și cum unul din cele mai importante elemente ale unui etrier îl ignorăm cum atâta nonșalanță, azi vreau să abordez subiectul „discuri de frână”.

Ce sunt discurile de frână?

Pentru a vorbi despre ele, trebuie să începem cu o definiție tehnică:

Discurile de frână sunt componente rotative din sistemul de frânare al unui vehicul, montate pe butucul roții, care se rotesc împreună cu aceasta. Rolul lor principal este de a reduce viteza vehiculului prin apăsarea plăcuțelor de frână, care sunt strânse de etriere pe disc, generând frecare și convertind energia cinetică în căldură, permițând astfel oprirea sau încetininrea sigură a mașinii.

Asta e ce am găsit pe Google la prima strigare.

Practic, discurile de frână ne ajută să oprim mașina. Ele sunt făcute din metal, mai exact un oțel de clasă superioară pentru a rezista temperaturilor excesive și tratat termic pentru a rezista uzurii premature.

De ce ni se uzează, totuși, discurile de frână?

Aici sunt mai multe tipuri de uzuri ce apar în timpul funcționării, iar multe din ele sunt datorate stilului nostru de condus. Primul tip este cel normal, datorat frecării dintre plăcuță de frână și disc.

Deoarece materialele din care sunt fabricate discurile și plăcuțele sunt diferite, plăcuțele de frână se uzează mai repede. Cu toate astea, o frecare pe disc lustruiește discul mereu, luând din material. De asta este recomandat ca la trei schimburi de plăcuțe de frână să se înlocuiască și discurile.

Un alt indicator de înlocuire a acestor discuri este acea bavură care apare pe marginea discului. Cu cât e mai mare, cu atât sunt mai uzate.

Al doilea tip de uzură apare din pricina călirii acestora. Călirea are loc atunci când ele sunt încinse și apoi sunt răcite forțat, în general în apă. Cel mai des aceasta apare când plouă, avem discurile încinse de la frânare și trecem prin băltoace de apă.

În momentul în care acestea s-au călit suplimentar, veți simți o bătaie în volan la frânare. Acea bătaie la volan indică o deformare a lor, iar oprirea este îngreunată pentru că plăcuța de frână nu mai calcă constant pe disc.

Un ultim tip de uzură este prematură datorită altor elemente deja uzate sau neîntreținute. Exemplul perfect sunt acele culise blocate. Datorită lor, plăcuțele de frână vor pica întâi, iar după ce acestea au picat urmează șanțuri apărute în discurile de frână.

O întrebare pe care o primesc destul de des este dacă rentează să rectificăm discurile sau e de preferat înlocuirea. Răspunsul meu este întotdeauna „depinde” deoarece discurile aftermarket nu sunt chiar așa de bune la materiale.

Uite un exemplu: am avut de înlocuit la Suzuki setul de discuri + plăcuțe de frână. Am luat TRW pentru că știam că sunt printre cei mai buni. De cum am montat setul, mi-au scârțâit frânele în mers ceva de groază. Asta pentru că discul de frână nu era dur cum trebuia.

De partea cealaltă, rectificatul are beneficiile lui: cost mai mic, posibilitate de execuție direct pe mașină și menținerea pieselor de origine. DAR, că există și un dar, trebuie să acordăm o atenție deosebită grosimii minime impuse de producător.

Mașina de la țară a avut niște șanțuri îngrozitoare în discuri și ar fi trebuit să le înlocuiesc. Ele nu erau de înlocuit deoarece grosimea inițială din care puteam prelucra era la 10 mm pe ambele părți. Manualul spune că minimul admis este de 8 mm, așa că am preferat să le rectific și să ajung la aproximativ 9 mm grosime.

Deci puteți rectifica discurile voastre în cazul în care aveți nevoie dacă respectați acea grosime minimă dată de producător. Trecând dincolo de limita inferioară, discul de va deforma mult mai repede și veți avea probleme cu frânarea. În unele cazuri, se pot sparge discurile datorită forțelor ce apar în timpul frânării.

Iar dacă înlocuiți piese în sistemul de frânare, nu vă zgârciți. Viața voastră valorează mai mult decât toți banii de pe lume. În momentul în care aveți dubii de montaj sau execuție și nu prea vreți să faceți singuri, mergeți la mecanic. Din nou, nu riscați să stricați ceva la frâne și să vă puneți în pericol pe voi și pe cei dragi vouă.

Lăsați un comentariu