Din Austria am urmărit calea autostrăzilor până acasă. Asta însemnând un tranzit spre Ungaria și apoi până la Argeș.
O mențiune demnă de făcut ar fi vigneta din Ungaria care e cea mai scumpă din toată Europa. Zic din toată Europa o dată că am tranzitat eu un sfert, dar și din ce am auzit de la alți șoferi care merg des. Mai scumpe sunt autostrăzile din Franța.
Dar dacă se cere, se plătește. Există și variantele în care să mergi fără a plăti vignetele dacă îți configurezi Waze-ul, dar de ce? Banii îi pierzi pe combustibil și mai pierzi și timpul.
Cu ce am rămas în cap din toată excursia asta? În primul rând, m-am autodepășit pe mine să conduc atât. Drept e că n-am condus continuu cei 5100 de km, dar au fost fără doar și poate 5100. Asta îmi deschide noi orizonturi.
O a doua chestie e că sunt țări ce nu ai nici o așteptare de la ele și rămâi cu gura căscată. Voi menționa toată viața mea că Muntenegru este cea mai plăcută surpriză din toate locurile văzute de mine. Pentru că am fost cu așteptările jos și am putut fi surprins.
În timp ce unele țări ating așteptările, altele te lasă cu un gust amar. Iau exemplul Vienei și al Kavos-ului, deși Grecia în sine e frumoasă, iar munții Austriei sunt ceva mai rar întâlnit.
Și e normal să avem gusturi diferite. Am primit câteva remarci de la prieteni cum că nu știu eu ce e frumos când vine vorba de Viena. Așa o fi, nu zic nu, dar ce am văzut m-a lăsat cu un gust amar.
O ultimă treabă ar fi faptul că noi nu mai suntem așa jos că țară. Am fost caracterizat drept un patriot nebun (și idiot că ridic în slăvi țara asta), dar la rece o judec: granița de la Nădlac este acum pe autostradă, cu o trecere foarte rapidă (5 minute am stat în vamă), mers pe autostradă până la secțiunea de la Marginea – Holdea, unde se lucrează de zori la autostradă să o lege, iar mai apoi până la Boița tot pe autostradă.
Curând Bucureștiul va fi legat de graniță prin A1, cu A0 tranzitându-l de jur împrejur. Fără să ne dăm seama, acele bucăți de A0 date acum în lucru sunt folosite intens de multă lume. Plus că în derulare sunt foarte multe proiecte de infrastructură.
Am fost jos, am fost printre cele mai proaste țări din Uniunea Europeană, dar la momentul actual zic doar că suntem atât de dezvoltați încât merităm o șansă ca țară și nație.
Am zis că fac și un calcul de costuri de drum. Restul (cazări și cu alte cheltuieli) depind de fiecare. Astfel:
- Combustibil: ~600 Eur pe combustibil pe 5100 de km. Alimentări nu au fost făcute în Albania, Austria și Ungaria.
- Taxe de drum:
- Grecia: 13.6 € pentru autostrăzi și 39.6 € ferry din Grecia pe insula + 70 € ferry din Grecia în Albania.
- Albania: 0 €.
- Muntenegru: 0 €.
- Croația: 12 € taxă de autostradă, ținând cont că am mers mult pe coastă.
- Slovenia: 16 € vignetă pe 10 zile.
- Italia: ~ 40 € taxă pe autostrăzi (pentru că am plătit și cash sigur vreo 10 €).
- Austria: 11,5 € vignetă pe 10 zile.
- Ungaria: 18,29 € vignetă pe o zi.
Un total ~ 850 € pe transport. Există riscul să nu fi luat totul în calcul, deci ar fi bine de avut 1000 € puși deoparte strict pentru asta.
Itinerarul completat se găsește aici. Ăsta a fost ultimul articol despre excursia asta în partea de sud și un pic de centru a Europei. O excursie ce m-a lăsat cu gura căscată. Și ultimul articol înainte de a zice rămas bun verii de anul ăsta, venit în prima zi din octombrie.
(sursă foto: Vacanță cu mașina)