Uite așa înveți ceva nou zilnic


V-am explicat zilele trecute metoda mea de a înlocui o bieletă antiruliu. Mă rog, două, că dacă tot m-am apucat de treabă, am zis să fac bine până la capăt și să fie înlocuit de ambele părți.

Am lucrat ordonat, frumos, mi-am dat seama că am făcut și o prostie în timpul execuției și am reglat-o frumos din drum (am strâns o piuliță la refuz, dar nu a fost maximul pe care l-a dus deoarece era pusă pe muchie, nu făcea contact pe toată suprafața și bătea în mers). Ce să mai, un adevărat mecanic care uită să strângă roțile și sună clientul să le strângă el, dacă mai e in viață…

Să revenim de la bătaia câmpilor: am zis că am schimbat totul ca la carte și fața e foarte rigidă acum. Problema mea e că pe drumurile noastre tot simt mașina că valsează. Rolul principal al bieletelor anti-ruliu e să țină mașina pe drum, fără a-i da posibilitatea de înclinare, lucru ce se simte mai ales în curbe.

Știți unde se mai simte chestia asta? Pe denivelările de pe A1. Nu știu cum de rezistă autostrada asta în halul în care e, dar chiar de e asfaltată din nou preț de câțiva kilometri (mai ales pe banda 1), unde nu s-a lucrat dansează mașina ceva de vis pe drum. Și am fost tentat să dau vina pe amortizoare pentru că d.p.d.v. suspensie nu sunt foarte multe componente:

  • Amortizoarele, al cărui nume denotă și scopul.
  • Arcurile, care țin mașina pe linia de plutire.
  • Sistemul anti-ruliu (bielete, bară de stabilizare și bucși ale barei prinse pe caroserie).
  • Brațe, cu pivot care ține roata pe drum și bucși de braț.

Nu intru în detalii de componente. Sistemele sunt cele de mai sus și sunt prezente pe toate mașinile. Ce am observat în schimb este faptul că mașina mea de față este foarte stabilă pe drum. Valsul începe din spate și se termină tot acolo. Vă dați seama că am fost tentat să dau vina pe amortizoare și acolo datorită „experienței” mele.

Ei bine, uite cum omul cât trăiește învață și așa am aflat și eu că am bielete anti-ruliu și sistem anti-ruliu ȘI PE SPATE, nu doar pe față. Și aici intervine explicația, care e logică de altfel, dar atunci când gândești logic:

Deoarece mașina mea dispune de sistem 4×4, pe spate este punte independentă, ca pe față. Această punte independentă trebuie legată prin același sistem anti-ruliu, la fel ca în față.

Majoritatea mașinilor dispun de punte rigidă în spate pentru că nu au 4×4 sau tracțiune spate. Iar puntea rigidă nu are nevoie de bară de stabilizare deoarece ea are rol stabilizator în mers.

Notă: Am observat, mai nou, că sunt mașini care dispun de punte independentă chiar dacă au doar tracțiune față. Motivația lor este că ai parte de un confort sporit în rulare. Părerea mea este că sistemul este ușor de adaptat de la o mașină la alta, făcând schimbări mici la prinderea pe caroserie.

Având în vedere aceste lucruri, am pus mâna pe ele și le-am deranjat un pic, să văd dacă sunt uzate. Nu că sunt uzate, cred că sunt tot cele originale. Așa că urmează să le fac de petrecanie, pe același principiu ca pe față. Doar să strâng totul la loc cum trebuie de data asta…

(sursă foto: Freepik)

Lăsați un comentariu