Vi s-a luat pe aici să auziți de la mine:
Nu suport carburatoarele, nu mai vreau să le văd.
O zic fără să mă feresc: de două lucruri mi-e silă pe lumea asta în mecanică: carburatoarele și tamburii de frână. Ambele repere au fost de nelipsit până mai recent, au fost înlocuite de repere și sisteme mai performante (ALELUIA!).
Cu toate astea, azi aș vrea să vă explic principiul de funcționare al unui carburator, să înțelegeți și voi de ce fug de ele.
Ce este un carburator?
Carburatorul face parte din sistemul de alimentare cu combustibil al mașinii. Mai exact, el asigură un dozaj al benzinei (pentru că în general carburatoare găsim doar la mașinile cu aprindere prin scânteie: benzină) în raport cu volumul de aer ce intră pe acesta, distribuind către camera de ardere un amestec de aer & benzină.
- Cu albastru este reprezentat aerul care intră în carburator. Mai corect ar fi să zicem cantitatea de oxigen doar că nu intră oxigen pur, ci aer.
- Acela este vestitul șoclu ce făcea foarte multe belele pe vremuri la Dacii. La o pornire cu motorul rece, este nevoie de mai mult combustibil. Șoclul limitează cantitatea de aer de fapt care intră în interiorul carburatorului însă cantitatea de benzină trasă este aceeași. În consecință, amestecul va fi mai bogat.
- În centrul lui, secțiunea se micșorează, mărind debitul. Totodată, benzina este trasă de aerul cu presiune mai mare printr-un efect venturi, iar aceasta este trasă sub formă de picături, ca la injecție.
- Benzina este reprezentată cu galben, care intră prin orificiul calculat de departamentele de inginerie.
- Aceea este clapeta de accelerație, prezentă și la momentul actual pe mașinile moderne, care reglează debitul de aer ce intră în motor. Un debit mai mare de aer aduce cu el și unul mărit de benzină.
- Reprezintă amestecul de aer & benzină ce intră în motor.
- Benzina vine dintr-o cameră specială în care se găsește un sistem flotor.
- Este flotorul propriu-zis. În timp ce cantitatea de benzină din camera de mai sus scade, acesta se deschide și permite alimentarea cu benzină a carburatorului.
- Conducta de alimentare cu benzină către camera de la punctul 7.
Propriu-zis, principiul de funcționare al unui carburator este vacuum-ul creat de către motor. În general, motoarele natural aspirate sunt cele mai eficiente cu acest sistem, iar carburator încă mai găsim și în ziua de azi pe unele utilaje, cum ar fi drujbe, motocositori, motosape și alte utilaje de genul.
Mașinile și motocicletele au evoluat la sistemul pe injecție controlată de un cumul de senzori, injecție ce se face precis dar depinde foarte mult de acești senzori. Ăsta e de altfel marele avantaj al carburatorului: nu ai nevoie de senzori pentru a putea face un amestec de benzină, totul este mecanic.
Dezavantajul? Reglajul lui este unul foarte minuțios, întreținerea este foarte dificilă deoarece implică foarte mult inclusiv curățarea lui, în timp ce la injecție nu ai ce curăța. Un amestec nepotrivit va aduce cu el și o colmatare a jicloarelor pe care se dirijează combustibilul și aerul în el. Iar problemele apar mereu:
- Una ar fi colmatarea de care vorbeam, care implică curățarea lui temeinică. Și curățarea se face cu Decarbusol pentru că altceva nu e eficient.
- O sumă mare de garnituri de etanșare care cedează în timp, în special din pricina combustibilului. Și se duce orice reglaj al acestuia.
- Vorbind de reglaje, din propria experiență: la motocicleta aia de am lăudat-o, manualul zice reglajul șurubului de amestec aer – benzină (care asigură amestecul bogat sau sărac) să fie la 2.5 ture. Un amestec mai sărac n-am avut niciodată și reglajul ok era de fapt la 4.5 ture. M-am luptat o lună cu problema asta până am zis să umblu acolo.
Carburatorul este și în ziua de azi o invenție foarte frumoasă a ingineriei mecanice, deoarece a fost conceput să fie independent, uneori fără să fie nevoie de o pompă de benzină (în cazul motocicletei mele, alimentarea se făcea prin cădere + un mic vacuum asigurat de efectul venturi de mai sus).
Cu toate astea, plăcându-mi mecanica, am fost nevoit să reglez câteva la viața mea, motiv pentru care prefer sistemul de injecție oricând. Mai bine umblu cu un tester la mine și verific senzorii dacă au probleme, eventual îi și înlocuiesc, decât să umblu o săptămână să reglez la el.