Am pană la roată. Ce e de făcut?

Am avut recent o discuție cu cineva apropiat care m-a întrebat ce face în caz de pană pentru că a reușit să ia un cui (sau șurub, nu știu exact ce) în roată și stă pe marginea drumului cu roata-n brațe…

Am explicat la telefon ce e de făcut, ne-am chinuit un pic pentru că nu prea era clar cum explicam, dar am descurcat-o. La o săptămână am mai primit un alt mesaj cu aceeași problemă, dar de la altă persoană. Deja începusem să cred că e conspirație cu ceva cuie pe stradă.

Un al treilea (și ultim, momentan) mesaj m-a făcut să scriu acest articol. Așa sper să ajut mai multă lume mereu.

Există 2 situații cu aceste pene făcute pe stradă:

  • Situația în care iei ceva în roată și faci pană, iar tu vrei să pui roata de rezervă.
  • Situația în care uiți că nu ai roată de rezervă și te uiți degeaba la pană.

Astăzi scriem despre varianta ușoară, despre varianta în care scoți tot din portbagaj și răsufli ușurat că ai roată de rezervă. Sau în cazul lui Suzuki, roata de rezervă e pusă PE ușa de la portbagaj. Să tot faci pană în cazul de față, că n-ai mult de muncă…

  • Pregătiți sculele necesare pentru această lucrare, incluse în kitul mașinii: cric, cheie de roți, roată de rezervă. În general toate se găsesc la un loc, la roata de rezervă. La Suzuki-ul meu nu, cricul e în interior și roata afară.
  • Va trebui să slăbiți prezoanele roții în timp ce aceasta e pe pământ. Ca idee, mașina când stă pe loc, mai ales cu frâna de mână trasă, permite blocarea roții și desfacerea cu ușurință a prezoanelor.
  • După ce ați slăbit prezoanele (ATENȚIE! Doar le slăbiți, nu le desfaceți complet), montați cricul la locul destinat ridicării mașinii pe cric.
  • Ridicați mașina pe cric (aici va trebui un pic de răbdare și forță, dar nu e ceva exagerat) până ce roata se dezlipește de sol. De acolo, mai ridicați 2 cm pentru a putea pune roata nouă în locul ei și mișcați un pic de mașină pentru a vă asigura că e ridicată bine și nu există riscul căderii acesteia de pe cric.
  • Desfaceți de tot prezoanele, scoateți roata cu problemă afară și repetați pașii în ordine inversă: puneți prezoanele până la capăt de cursă fără a strânge de tot roata, lăsați mașina de pe cric și strângeți prezoanele la loc.

Cam asta e tot! Puneți roata cu problemă la locul celei de rezervă și mergeți la prima vulcanizare pentru a remedia problema.

Ar mai fi câteva mențiuni de făcut, bazându-mă în special pe experiența mea cu astfel de situații:

  • De cele mai multe ori, prezoanele ălea nu se desfac nici dacă ai 150 de Kg. Sunt destul de greu de desfăcut deoarece la vulcanizările no-name (și sunt multe) sunt strânse temeinic de frica desfacerii lor. Ajută o extensie la cheia de roți sub formă de țeavă pusă pe ea pentru a mări momentul la desfacere. Sau varianta civilizată e să luați o cheie de roți telescopică.
  • Cricul trebuie să fie pe o suprafață dură jos, pentru a evita riscul de cădere. Ar trebui făcută toată procedura asta cât mai în siguranță. Nu vreți mașina căzută de pe cric, mai ales dacă vă poate și lovi. O tonă nu stă bine pe tine…
  • Nu hâțâna mașina pe cric! Poate fi ea și cea mai stabilă de pe lume, tot o să cadă. Verificarea de stabilitate se face cu mișcări ușoare, nu cutremur de 7 grade pe scara Richter.
  • Toate sunt făcute ca la carte: mașină ridicată, asigurată, prezoane scoase și vreți să scoateți roata. Constatați că… nu iese! Cu podul palmei bateți în fiecare laterală a acesteia pentru a o desprinde de pe tambur / etrier. De cele mai multe ori se adună rugină acolo și greu se demontează.

(sursă foto: Freepik)


Lăsați un comentariu