Mare atenție la achiziția second-hand


Stăteam ieri de vorbă cu un prieten ce vrea să își schimbe mașina și caută o mașină care să fie pe placul oricărui român: ieftină (încep cu asta pentru că e pe primul loc), cu kilometri puțini, fără rugină, motor intact, fără accidente, dotată cât mai bine și an cât mai nou.

Cum credem că o mașină care îndeplinește toate aceste condiții există la fel ca unicornii în pădurea de la Toplița, ne mai limităm dorințele și începem să fim mai realiști, astfel că mai renunțăm la o cerință sau alta. Mi-a trimis mai multe link-uri, printre care și acesta:

Iar eu am reușit să identific câteva chestii care mă fac să dau în spate imediat de la achiziția mașinilor de tipul ăsta. Așa că azi vreau să vorbesc despre ele, să aveți o idee pentru când doriți să schimbați mașina ce alegeți.

Prima treabă care mă dă înapoi este prețul. Încă o dată, nu există unicorni deci nu se poate ca o mașină așa de dotată, cu toate ca la carte să fie perfectă. Iar eu aici merg pe principiul: decât să cumpăr ieftin de două ori, mai bine scump o dată. Așa am ajuns ca Suzuki-ul din 2010 să-l iau cu 7.100€ în 2018, iar Land Rover-ul să-l iau cu 10.000€, el fiind din 2014. Așa nu am dat chics.

A doua chestie care îmi atrage atenția este replica cu DPF off, EGR off. Dragii mei, în momentul în care vedeți așa ceva pe o mașină, fugiți. Fugiți cât vă țin picioarele pentru că acele „funcții” nu înseamnă decât belele. Și nu din simplul motiv că sunt împotriva acestor lucruri, dar mai bine luați o mașină care le are ON și ok, iar mai apoi vi le faceți voi OFF decât de-a gata off.

Motivul?

Un motor cu ele ON înseamnă că merge în parametrii stabiliți și motorul este ok. DPF-ul în general se înfundă rău de la consum excesiv de ceva: motorină sau ulei. EGR-ul la fel. Dacă sunt OFF de la un vânzător, a avut un motiv să le facă așa.

Numărul trei: Radiator răcire nou, preîncălzitor nou, grup față schimbat. Ceva mă face să cred că a avut o coliziune frontală. Sigur, asta poate fi verificată cu o serie de caroserie pe site-urile de tip CarVertical, dar pot fi ascunse fără să vă dați seama.

Exemplu

Să zicem că mașina din discuție e potentă de off-road și s-a înfipt într-un copac. Reparația a avut loc acasă sau la service, nu a fost înregistrată ca daună cu o altă mașină, deci RCA-ul nu a fost folosit. Ca atare, nu se regăsește în site-urile de specialitate.

Am totuși o observație cu pct. 3: nu zic să nu luați mașini care nu au fost avariate frontal, mai ales dacă nu a fost ceva în trecut. O capotă strâmbă se înlocuiește fără probleme, o bară și o grilă la fel. Doar să fiți conștienți când luați o mașină cu o coliziune frontală la activ și să verificați structura de integritate a ei.

În ultimul rând, luați mașini deja înmatriculate dacă aveți posibilitatea. Motivul este posibilitatea verificării istoricului pe site-ul RAR. Înainte era fără bani, acum e plătit cu o sumă mică. Dar așa verificați strict trasabilitatea mașinii la fiecare ITP. Dacă a avut probleme, se vede acolo și numărul de kilometri nu poate fi dat înapoi datorită ITP-ului. În cazul în care nu știți, dacă sunt dați înapoi, nu mai primești ITP.

În încheiere, un sfat pe care vi-l dau este să vedeți mașina înainte de cumpărare. Nu vă pricepeți, luați pe cineva care se pricepe. Vedeți linia caroseriei, dacă toate sunt aliniate. Ascultați motorul și mergeți cu ea, chiar dacă nu sunteți voi la volan. Știți la ce să vă așteptați după achiziție. Eu când am luat Suzuki-ul, mi-am dat seama că are probleme cu o bobină. Am ajuns acasă, am înlocuit-o și s-a rezolvat problema.

(sursă foto: Freepik)

Lăsați un comentariu